فضای کاری اشتراکی چیست؟

     ۱۳۹۴/۰۷/۲۲     چگونه استارتاپ بسازیم؟      ۱     2,387

خیلی وقت ها به استارتاپ هایی برخورد کردم که در همان ابتدای کارشان به دنبال اجاره دفتر و خرج تراشیدن هستند، در صورتی که صاحبان استارتاپ ها برای شروع کار به چند چیز بیشتر احتیاج ندارند: میز، صندلی، اینترنت، قهوه یا چایی، فضای جلسه و شاید هم یک کمد قفل دار برای قرار دادن وسایل گران قیمت. در کشورهایی که اکوسیستم های استارتاپی بالغی در آنها به وجود آمده است. تمامی این نیازها برای استارتاپ ها در فضایی به نام Co-Working Space یا فضای کاری اشتراکی خلاصه می شود.
اگر بخواهیم خیلی خلاصه بیان کنیم؛ فضای کاری اشتراکی یک محیط مسطح باز با تعدادی میز، صندلی، فضای جلسه و چند قهوه ساز است.

اما فضای کاری اشتراکی از کجا پول در میاره؟

راه های اصلی درآمد معمولاً از اجاره ماهیانه میزها، برگزاری رویداد و پیدا کردن اسپانسر برای فضای کاری اشتراکی تامین می شود. در دنیا فضاهایی مثل TechHub که در هشت شهر دنیا شعبه دارد یا GoogleCampus از جمله فضاهای کاری معروف هستند.
مدل کاری TechHub به این صورت است که هر شعبه معمولاً توسط موسسین استارتاپ هایی تاسیس شده است که سرمایه اولیه یا Seed Fund خود را پیدا کرده باشند و از ۵ یا ۶ نفر هم بیشتر نباشند. به طور کلی TechHub به سه قسمت تقسیم می شود، قسمتی که استارتاپ ها در آن مستقر هستند و دفتر کاری اشتراکی دارند، قسمتی که مخصوص برگزاری رویدادهای مختلف است و قسمتی که افراد خوداشتغال آزاد یا Freelancer در آن کار می کنند.

چرا کاری را که در کافه یا خانه می توانیم انجام بدهیم را در یک فضای کاری اشتراکی بکنیم؟

خب، شاید سوال پیش بیاید که اگر فقط صندلی، میز و اینترنت را اجاره می دهند، چرا کار خودم را در خانه انجام ندهم؟ در پاسخ می توان به دلایل زیر اشاره کرد:
  • اهمیت شبکه سازی (Networking) در فضای کاری: استارتاپ ها در فضای کاری اشتراکی با برگزاری رویدادهای مختلف می توانند با افراد مختلف و زیادی آشنا شوند که از این میان مشتریان، همکاران یا سرمایه گذارانی نیز برایشان پیدا شود.
  • محل برگزاری جلسات: طبیعتاً در منزل نمی توان یک قرار کاری رسمی داشت!

خرج و مخارج را کنترل کنیم!

در اکثر کشورهایی که اکوسیستم استارتاپی تکامل یافته ای پیدا کرده اند، استارتاپ ها از ابتدای شروع کار تا قبل از دریافت سرمایه اصلی و پیوستن به سری های بالای اقتصادی شهر یا کشورشان (برای مثال  Series A) سراغ اجاره یا خرید فضای کاری نمی روند. چرا که همچنان بایستی در خرج و مخارج خودشان بسیار حساس باشند و این هزینه نسبت به سایر هزینه ها بسیار زیاد است.

یک مثال خوب در کشور ترکیه

در شهر استانبول اخیراً یک Co-Working Space به نام Yazane راه اندازی شده است. با کریم، موسس آن صحبتی مفصل داشتیم که نکات جالب و مهم این مکالمه را در ادامه می توانید بخوانید:

از کجا شروع کردید؟ و چه شد که به این فکر افتادید؟

ایده اولیه این فضای کاری اشتراکی در سفری که در سال ۲۰۰۸ به برلین و آشنا شدن با اکوسیستم استارتاپی آنجا داشتم به ذهنم رسید و بعد از آن در هر سفر خارجی سعی می کردم با فضاهای کاری اشتراکی آن شهر نیز آشنا شوم و نکات مفیدی از نحوه فعالیت آن یادداشت کنم. اما در آن زمان استانبول برای داشتن یک فضای کاری اشتراکی آماده نبود. Freelancer های زیادی در استانبول وجود نداشتند و ضریب نفوذ اینترنت هم زیاد خوب نبود.
rsz_o
تا اینکه ما از دو سال و نیم پیش شروع کردیم، در ابتدا زیاد مطمئن نبودم نسبت به بازار و اینکه آیا اکوسیستم این فضا را نیاز دارد یا نه؟ الان هم بعد از گذشت دو سال و نیم، تنها ۳ استارتاپ در این فضا داریم و بقیه افراد خوداشتغال یا Freelancer هستند. انتظارمان در ابتدا این بود که استارتاپ های زیادی به این فضا مراجعه کنند، استارتاپ ها بیشتر به فضایی علاقه داشتند که در آن بتوانند مثال شتابدهنده ها از سرمایه اولیه یا Seed Fund استفاده کنند

سرمایه اولیه برای تاسیس Yazane را از کجا پیدا کردید؟

با سرمایه شخصی خودم این فضا را تاسیس کردم. کسب و کار اصلی من واردات غذای حیوانات بود و از سرمایه ای که در آنجا جمع کردم، تصمیم گرفتم این فضای کاری اشتراکی را تاسیس کنم.
بعد از اینکه Yazane را تاسیس کردید، از چه کانال هایی برای اطلاع رسانی و معرفی آن استفاده کردید؟
Yazane در حقیقت در فضایی بر پایه جامعۀ استارتاپی شکل گرفت. در ابتدا در گوگل تبلیغ کردیم، اما این کار مفید نبود چرا که کامیونیتی استارتاپ ها به آن اشتیاقی نشان ندادند. کاری که تاثیر زیادی برای ما داشت، برگزاری رویدادهای مختلف درYazane بود. جامعۀ استارتاپی وقتی که برای شرکت در رویدادها به Yazane می آمدند با فضای اینجا هم آشنا می شدند و این فضا در یادشان می ماند. چالشی که در ابتدا با آن مواجه بودیم، این بود که افراد تفاوت یک دفتر اجاره ای ( Rental Office ) و یک فضای کاری اشتراکی (Co-Working Space ) را نمی دانستند. تا اینکه بعد از رویدادهای زیادی که برگزار کردیم، مزیت های Yazane برایشان مشخص شد.

راه های درآمدی شما برای حیات Yazane چیست؟

خب، به غیر از اجاره دادن میز به افراد خوداشتغال و استارتاپ ها، ما از اسپانسرشیپ استفاده می کنیم. اما برای پیدا کردن یک اسپانسر خوب باید رویدادهای مفیدی هم برگزار کنید که برای اسپانسرها هم اهمیت داشته باشد. ما همین طور اتاق جلسات و رویدادها را هم به صورت ساعتی اجاره می دهیم.

آیا در تهران وقتش رسیده است که یک فضای کاری اشتراکی داشته باشیم؟

اگر به آمار وب سایت پونیشا (Ponisha.ir ) مراجعه کنید و نگاهی هم به تعداد رویدادهای استارتاپ ویکند و شرکت کنندگان در جشنواره های وب و نرم افزارهای موبایل ایران ( iranwebfestival.com ) بیاندازید، شاید زمانش رسیده باشد که یک فضای کاری اشتراکی هم در تهران یا سایر شهرهای ایران داشته باشیم. یک کریم نیاز داریم و پول هایی که از فروش غذای حیوانات جمع کند و این فضا را تاسیس کند تا استارتاپ های زیادی را در آن جای دهد!

درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • حامد آبان در ۱۳۹۴/۰۷/۲۳ گفته :

    در حال پیاده سازی این طرح در مشهد هستم ، به زودی اجرایی میشه ..

    آبان

  • اروند سیستم در ۱۳۹۴/۰۷/۲۷ گفته :

    خیلی خوبه آقا حامد، منم در حال راه‌اندازی استارتاپی هستم، امیدوارم بتونم از فضای اشتراکی شما استفاده کنم.

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا