خلاصه ای بر کتاب از صفر تا یک، نوشته پیتر تیل، قسمت دوم

     ۱۳۹۴/۰۷/۱۹     کتابها مقالات منابع           2,371

Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future by Peter Thiel

zero_to_one_peter_thiel

در قسمت نخست خلاصه کتاب “از صفر تا یک: نکاتی در مورد استارتاپ ها و چگونگی ساختن آینده” به مقدمات پرداختیم. این قسمت بر بخش دوم کتاب که در واقع نکاتی برای استارت آپ ها، کارآفرینان و سرمایه گذاران می باشد تمرکز دارد.

کتاب با ارائه نکاتی کلی در مورد ارزش گذاری شرکت های نوپا و به خصوص شرکت هایی در زمینه تکنولوژی که قابلیت مقیاس پذیری و انحصار بازار دارند، پیش میرود. بر اساس نظر نگارنده قیمت شرکت هایی از این دست، نه بر اساس مقدار فروش سالانه آنها در ابتدای راه اندازی، بلکه بر اساس پتانسیل فروش آتی آنها در مجموع سالهای آینده که با نرخ تورم به سال پایه منتقل می شود محاسبه می گردد. مثال هایی از ارزش گذاری شرکت های PayPal و LinkedIn ارائه شده و دوام شرکت با ارزش گذاری آن گره می خورد. چرا که اگر یک شرکت به فعالیت خود ادامه ندهد اساسا ارزش فروش سالهای آتی را از دست می دهد و قیمت پایه آن بسیار کاهش می یابد.

بخش دیگری از کتاب که روی سخن آن با سرمایه گذاران است به موضوع سرمایه گذاری هوشمند می پردازد. امروزه با پدیده ای به نام سرمایه گذاران سریالی و کارآفرینان سریالی مواجه هستیم. پیتر تیل با جلب توجه مخاطب به اصل ۸۰/۲۰ (که ۸۰ درصد درآمد از ۲۰ درصد فعالیت ها به دست می آید) تاکید می کند که راه بقاء سرمایه گذاران این است که یک یا چند مورد از سرمایه گذاری های آنها به حدی بازگشت داشته باشد که تمامی ضررهای دیگر را جبران نماید و به سرمایه گذاری خود در Facebook و سرمایه گذاران Instagram به عنوان نمونه رجوع می کند. در هر دوی این مثال ها، سرمایه گذاری بر روی یک شرکت از مجموع جوابدهی سرمایه گذاری های دیگر، بازگشت بیشتری داشته است. با حذف کردن شانس از فرایند انتخاب شرکت ها برای حمایت، یک سرمایه گذار می تواند امید بیشتر به بازگشت سرمایه خود و سود داشته باشد.

تاکید بر ادامه دار بودن فعالیت شرکت های نوپا اهمیت تیم سازی هوشمندانه را آشکار می سازد. با توجه به انتظار ادامه فعالیت شرکت ها، تیم های تشکیل شده در سطوح هیات مدیره، مدیران اجرایی، تیم های مهندسی حساس و حیاتی و سایر اجزایی که بنیان و اساس یک شرکت را در اختیار دارند باید بتوانند با یکدیگر همکاری نمایند و اختلافات خود را حل و فصل کنند. با این ذهنیت، افرادی که فقط با حقوق ثابت به شرکت های نوپا جذب می شوند مناسب نیستند و کارکنان باید سهامدار محصول عملکرد خود باشند. با این منطق، یک شرکت نوپا به جای اینکه به دنبال جذب حداکثر استعداد ممکن باشد، به دنبال افراد وفادار خواهد بود. وکلا و حسابداران از این دیدگاه مستثنی هستند چرا که ماهیت فعالیت آنها با پرداخت سهام به جای حقوق سازگاری ندارد. پیشنهاد نویسنده کتاب، هیات مدیره ای ۳ تا ۵ نفره است که بتوانند تصمیمات موثر جمعی بگیرند.

موضوع جذب افراد جدید با ارائه مثال ها و مقایسه ای از شرکت های Google و PayPal پی گرفته می شود. تیل معتقد است جذب افراد اولیه چندان مشکل نیست و آنچه که چالش اصلی خواهد بود جذب مثلا بیستمین نفر به شرکت است. نفر بیستم اصولا باید فردی با توانایی بالا و با استعداد باشد و در حالی که دهها فرصت شغلی مناسب دارد، چرا باید برای یک شرکت نوپا کار کند؟ پاسخ این پرسش با اشاره به روح فعالیت و هدف شرکت نوپا داده می شود. در حالی که شرکت های کوچک قطعا توان رقابت با شرکت های عظیمی همچون گوگل برای ارائه دادن حقوق و مزایا به کارکنان خود را ندارند، اما احساس ارتباط و نزدیکی که میان کارکنان به وجود می آید و تعهد جمعی که برای رسیدن به هدف در میان آنها محسوس تر است می تواند عامل جذب کننده نیروهای با استعداد جدید باشد. بنیان گذاران باید همواره پاسخی برای پرسش های از این دست داشته باشند، پاسخ هایی که شرکت آنها را از سایرین متمایز کند و کار کردن برای آن را ارزشمند سازد.

فصول پایانی کتاب بیشتر با نگاهی به آینده جامعه بشری همراه است. در این بخش در مورد جایگزینی ماشین ها به جای انسان به عنوان یک چالش عامیانه بحث می شود. نویسنده معتقد است که ماشین ها و انسان ها مکمل یکدیگر هستند و با امکان انجام محاسبات پیشرفته و روزافزون، این همکاری و نقش مکملی به ثمر می نشیند. در این فضا باید به این موضوع اندیشید که در چه زمینه هایی امکان بهره بردن بیشتر از ماشین ها وجود دارد؟ چه کسب و کارهایی به تازگی امکان پذیر شده اند؟ همچنین توجه به این نکته لازم است که در ترسیم چشم انداز شرکت ها به تغییرات جامعه توجه شود تا امکان بقاء شرکت در سالهای آینده محفوظ بماند. انرژی های نو موضوع دیگری است که در حال حاضر به آن توجه می شود. تیل این موضوع را برای پرداختن به درس هایی که از حباب شکل گرفته در این بازار آموخته شده انتخاب کرده است. با اعلام سیاست های حمایتی دولت امریکا از انرژی های نو، یک حرکت بسیار پر شتاب به سمت راه اندازی کسب و کار در این زمینه شکل گرفت. در بازار انرژی به همان نسبت که اعداد و ارقام بزرگتر هستند، رقابت شدیدتر و رقبا قویتر هستند. این مساله موجب ورشکستگی تعداد زیادی از شرکت هایی شد که به محض اطلاع از سیاست های تشویقی و بدون در نظر گرفتن مسائل بلند مدت و فضای بازار، اقدام به سرمایه گذاری نمودند. حرکت بر روی موج های مقیاس کلان اقتصادی کافی نیست و هر شرکت باید سیاست روشن خود برای بازار هدف انتخاب شده را داشته باشد. در صورت حرکت جمعی شرکت ها به دنبال یک موج اقتصادی، حباب هایی مشابه حباب دات کام در دهه نود میلادی شکل می گیرد.

در فصل پایانی کتاب، جمع بندی مطالب مطرح شده که از تنوع موضوعی بالایی نیز برخوردار بودند برای پیش بینی آینده مورد استفاده قرار می گیرد. پیش بینی آینده دشوار است هنگامی که بلند نظر ترین کارآفرینان نیز نمی توانند در مورد بیش از ۲۰ سال آینده نظری بدهند. آنچه که روشن است اینکه نمی توان آینده را تضمین شده دانست و چنانچه به بقاء و زندگی بهتر فکر می کنیم باید دست به اقدام بزنیم. وظیفه امروز یافتن راه های نو برای مسائل حل نشده است. وظیفه امروز ما حرکت از صفر به یک است.


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • امین ناصری در ۱۳۹۴/۰۷/۲۵ گفته :

    با سلام و تشکر فراوان بابت مطلب خوبتون….

    ایا این کتاب در ایران ترجمه شده و در بازار موجوده؟؟؟

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا