۹ علت شکست استارتاپ ها

     ۱۳۹۴/۰۶/۲۸     مقالات      ۱     1,245

ما همیشه درس‌های جالبی از شکست می‌گیریم. دنیای استارت‌آپ‌ها هم به همین شکل است. ما همواره تلاش می‌کنیم که استارت‌آپ‌ها بتوانند از یک شکست فاجعه‌بار اجتناب کرده و مراحل رشد خود را با موفقیت ادامه دهند. برخی از آن‌ها با موفقیت این راه را طی می‌کنند ولی تعداد زیادی گریبان‌گیر شکست می‌شوند. باید بپذیریم که این شکست در ذات استارت‌آپ‌ها نهفته است.

در ادامه به ۹ راهی که استارت‌آپ‌ها را به سمت شکست کشانده‌است، معرفی می‌کنیم:

۱. کارآفرینان استارت‌آپ‌های شکست‌خورده در خلاء زندگی می‌کردند. برای کارآفرینان آسان است که بر‌روی موضوعی تمرکز کنند و آنقدر درگیر آن شوند که درنهایت چشم‌انداز خود را از دست دهند. این یک واقعیت است که یکی از مزیت‌های کلیدی برای جذب سرمایه خطرپذیر (venture capital) از شرکت‌ها، شناخت کافی از بازار هدف شماست که بتواند به شما بازخوردهای مناسب داده و صحت استراتژی شما را تایید کند. به همین دلیل کارآفرین باید از محیط بسته خود خارج شده و بیشترین ارتباط را با بازار هدف خودش ایجاد کند.

۲. ایده استارت‌آپ‌های شکست‌خورده نمی‌توانست به‌شکل منحصربه‌فرد مشکل بزرگی را حل کند. جهان به سمت پیچیده‌ای در حال حرکت است. هرچه‌قدر که پیچیدگی جهان بیشتر می‌شود مشکلات بیشتری هم به وجود می‌آید که نیازمند راه حل‌های خاص خود هستند. باید به این نکته توجه داشت که با پیدایش یک مشکل بزرگ، راه‌حل آن هم وجود دارد. در حقیقت این دو در کنار هم بوده و باید راه‌حل مناسب را جست‌وجو کنیم.

۳. استارت‌آپ‌های شکست‌خورده از لحاظ نقدینگی به آخر خط رسیده بودند. برای تمامی موسسانی که استارت‌آپ خود را به تنهایی راه‌اندازی کرده بودند، با مشکل کمبود نقدینگی رو به‌رو شدند که به دلایلی زیادی این اتفاق پیش می‌آید. آن‌ها از ابتدا بودجه مناسبی در استارت‌آپ خود نداشتند. آن‌ها هیچ برنامه خاصی برای افزایش نقدینگی و یا جذب سرمایه‌گذار نداشتند. نرخ هدر‌دادن نقدینگی در استارت آپ آن‌ها بسیار بالا بود.

۴. استارت‌آپ‌های شکست‌خورده بیشتر بر مفهوم ایده‌ی خود متمرکز بودند و به طور کامل بر محصول تمرکز نداشتند. ایده‌ها و اختراعات تسهیل‌کننده جریان استارت‌آپ هستند اما آنچه که مصرف‌کنندگان و دیگر کسب‌وکارها به طور کامل خریداری می‌کنند، محصولی است که مورد استفاده آن‌ها قرار خواهد گرقت. باید به این نکته توجه داشت که تفاوت بسیار زیادی بین ایده و محصول یک استارت‌آپ وجود دارد.

۵. آن‌ها خلاء بزرگی در استراتژی خود داشتند. بعضی از خلاء‌های پیش رو قابل پیش‌بینی هستند اما در بعضی اوقات حضور برخی پدیده‌ها مثل کم‌بودن هزینه مواد اولیه و دسترسی به امکانات و زیرساخت‌ها که در ظاهر خوب جلوه می‌کنند، مانع از اتخاذ استراتژی‌های درست برای استارت‌آپ‌ها می‌شوند.

یرای خواندن ادامه مطلب می‎توانید به ICTStartups مراجعه کنید


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • علیرضا جعفر در ۱۳۹۴/۰۶/۳۰ گفته :

    در خیلی از سایت‌ها دلایل شکست و موفقیت کسب وکارها را می‌خوانیم. جالب است که بر خلاف موفقیت یک کسب‌وکار که برای هر کارآفرین منحصربه‌فرد بوده ولی در شکست کسب‌وکارها نقطه اشتراک زیادی دارند. بهتر بود در مقاله اشاره می‌شد که چگونه به این دلایل رسیده‌اند؟ تجربی بوده یا طی تحقیق پژوهشی به دست آمده. خیلی خوب می‌شد که یک تحقیق جامعی در مورد شکست استارت آپ‌ها در ایران داشته باشیم تا استارت آپ‌های تازه شکل‌گرفته بتوانند با هوشیاری کامل مسیر رشد خود را سپری کنند

  • همایش مدیریت در ۱۳۹۴/۰۷/۰۵ گفته :

    بسیا رعالی و قابل تامل بود مرسی

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا