۶ راه که مهارت شغلی خودتان را بالا ببرید

     ۱۳۹۴/۰۶/۲۱     مدیران استارتاپی           425

این مطلب برگرفته شده از بلاگ کائسنا می‎باشد.

در بعضی شرکت‌ها رییس مرتبا به تو پیشنهاد می‌دهد که در کنفرانس و کارگاه شرکت کنی یا فرصت‌هایی برای یادگیری در کنار کارت فراهم می‌کند. ولی شغل‌هایی هم هستند که برای تکمیل مهارت‌هایت باید به خودت متکی باشی.

Inpooost

حتی اگر سازمان یا شرکت تو هزینه‌ی آموزش را پرداخت نمی‌کند (یا آموزش را ارائه نمی‌دهد)، کارهای مختلفی هست که می‌توانی انجام دهی تا راه خودت را به سمت ارتقای مقام بعدی باز کنی یا شایستگی و تخصص خودت در شاخه‌ی کاری‌ات را حفظ کنی. و – حتی از آن بهتر – بیشتر این کارها هیچ هزینه‌ای ندارد.

۱. کتاب، مقاله، و اتاق گفتگو بخوان (یا گوش بده)

مطالعه خیلی مهم است، و چه وبلاگ‌های کوتاه بخوانی و چه کتاب، تاثیر خودش را می‌گذارد. پس به جای اینترنت‌گردی روزانه، محتوایی را بخوان که به تو یاد می‌دهد، اطلاعات می‌دهد، و تو را با ابزارها و مهارت‌ها و آدم‌های جدید آشنا می‌کند.

برای شروع، ۳۰ دقیقه در روز برای یاد گرفتن درباره‌ی پیشه‌ی خودت از پیشروها و متفکرین آن وقت بگذار. موقع کتاب خواندن از ضمیمه‌‌ها و یادداشت‌ها استفاده کن و ببین نویسنده اطلاعاتش را از کجا گیر آورده است و چطور در شاخه‌ی خودش پژوهش می‌کند و یاد می‌گیرد. همین‌طور می‌توانی متخصصین شاخه‌ات را در لینکدین یا توییتر دنبال کنی و ببینی چه محتوایی به اشتراک می‌گذارند، خودشان چه شرکت‌هایی را دنبال می‌کنند، یا در چه گروه‌هایی هستند. و در آخر، فقط دنبال آدم‌ها نباش، شرکت‌ها و سازمان‌ها هم اطلاعات خوبی منتشر می‌کنند! شرکت‌های مختلف در زمینه‌ی کار خودشان وبلاگ‌هایی دارند که با خواندن آن می‌توانی درباره‌ی مهارت‌های اساسی آن شاخه یاد بگیری.

حس می‌کنی وقت کافی برای نشستن و خواندن نداری؟ در مسیر رفت‌و‌آمد، موقع ورزش یا حتی کارهای خانه به پادکست‌ها و رادیوهای آنها گوش کنی. سرویس‌هایی مثل ناملیک و شنوتو هم وجود دارد که برخی از چنین مطالبی را به شکل صوتی در اختیار ما می‌گذارند.

۲. به یک سازمان صنفی و حرفه‌ای ملحق شو

سازمان‌ها و شرکت‌های حرفه‌ای منابع فوق‌العاده‌ای هستند که اغلب نادیده گرفته می‌شوند. خیلی از آنها آموزش و کنفرانس فراهم می‌کنند و افراد حرفه‌ای را به منتورهایی وصل می‌کنند که می‌توانند آنها را راهنمایی کنند، و برای شروع کار در شاخه‌ی خودت هم کمی اعتبار به تو می‌دهند. با این کار نه فقط به اخبار درجه یک صنعت خودت که به آدم‌های سازنده‌ی آن خبرها هم دسترسی داری. بازی برد-برد!

به علاوه می‌توانی عضو گروه‌های غیررسمی در فیسبوک و لینکدین هم بشوی. در چنین فضایی آدم‌ها معمولا کمتر می‌ترسند که سوال کنند یا در گفتگوها شرکت کنند – پس هر چیزی که دوست داری درباره‌اش یاد بگیری، بپرس!

۳. به کلاس برو

به لطف اینترنت، کلاس برداشتن هیچوقت آسان‌تر از این نبوده. یک منبع خوب خارجی Coursera است، بستره‌ی آنلاینی برای برداشتن کلاس از بهترین دانشگاه‌ها. و کائسنا هم تلاش می‌کند منابع خوب و باکیفیت برای یادگیری فنون مختلف به زبانی راحت به فارسی تولید کند و در اختیار شما بگذارد. حتی در چنین بستره‌هایی فرصت شبکه‌سازی با اساتید و دیگر دانشجویان وجود دارد!

البته یادت باشد، هدف تو این است که یک مهارت خودت را پروش دهی یا در زمینه‌ی خاصی متخصص شوی. برداشتن دوره‌هایی با موضوعات متنوع وسوسه‌انگیز است، ولی برای شروع اول سعی کن روی یک حوزه‌ی خاص تمرکز کنی.

۴. در رویدادها شرکت کن

حتی اگر شرکت تو از رویدادهای یادگیری حمایت نمی‌کند، نهادهای دیگری هستند که این کار را بکنند. برای مثال کارگاه‌هایی کهکانون کارآفرینی ایران برگزار می‌کند و کنفرانس وب و موبایل ایران و جلساتی مثل همفکر فرصت‌های خوبی برای یادگیری و شبکه‌سازی و آشنایی با همقطاران و حرفه‌ای‌های شاخه‌ی خودت است.

۵. به محیط کارت دقت کن

حتی اگر شرکت شما محدودیت بودجه داشته باشد، باز هم فرصت یادگیری مهارت‌های جدید در همان جایی که روزانه کار می‌کنی را دست‌کم نگیر. به محیط کارت دقت کن و ببین همکارانت چه می‌کنند. آیا پروژه‌ها و مسائلی هست که علاقمند باشی بیشتر درباره‌شان یاد بگیری؟ از اعضای تیم یا بخش خودت بپرس که آیا می‌توانی در کاری کمک‌شان کنی یا حتی یک روز همراه کسی باشی. مثلا فرض کن که کار تو نوشتن مطالب بلاگ است، مسئولیت انتشار آن در دنیای بیرون با تیم بازاریابی است. می‌توانی – رایگان! – درباره‌ی SEO و شبکه‌های اجتماعی یاد بگیری! فقط کافی است کنار هم‌تیمی‌ات بنشینی و موقع چای یا ناهار با او گپبزنی.

۶. کار داوطلبانه

خیلی خب، شاید شرکت تو نخواهد در پروزه‌ای شرکت کنی که در تخصص لازمه برای آن تجربه‌ی کمی داری، اما خیلی اوقات سازمان‌های کار داوطلبانه وجود دارند که به شدت نیازمند نیرو هستند و مشکلی با این ندارند که کار را در حین انجام آن یاد بگیری. به علاوه، سازمان‌های مختلف روش‌های مختلفی دارند، پس با کار کردن در یک جای جدید – بله، حتی بدون دستمزد – می‌توانیروش‌های جدیدی برای انجام کار یاد بگیری.

وال‌استریت ژورنال اخیرا گزارش داد که ٪۶۷ درصد مشاغل متوسط احتیاج به تسلط به یک نرم‌افزار صفحه‌گسترده مثل مایکروسافت اکسل دارند. خیلی از موسسه‌های غیرانتفاعی هم از همین برنامه‌های ساده استفاده می‌کنند و این فرصت خوبی است که توانایی‌های خودت را گسترش بدهی. و البته به جامعه هم خدمت کنی.

مسئولیت اینکه چه مهارت‌هایی داری با خود تو است، نه شرکت تو. برای کسب بهترین نتیجه، یک حوزه‌ی تخصصی انتخاب کن، یک برنامه بریز، و مرتبا تمرین کن.

منبع: مش‎ایبل دات‎کام


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا