داستان یک ارائه درست برای سرمایگذار

     ۱۳۹۴/۰۶/۱۷     ابزارها           532

اگر می خواهید کسی را به سرمایه گذاری در استارتاپ خود علاقه مند کنید باید ایده خود را به آن شخص pitch (ارائه) کنید. مهارت های ارائه، قابل آموزش و ارزیابی بوده و از بخش های مهم آموزش های کارآفرینی می باشد. موارد مهمی وجود دارند که می بایست در مدت کوتاه چند دقیقه ای که برای ارائه وجود دارد به آن ها بپردازید. معمولاً پس از ارائه نیز مهلت کوتاهی برای پرسش و پاسخ وجود دارد.

بحث را با ۱۰ موردی که باید در ارائه و اسلایدهای خود بگنجانید ادامه می دهیم:

۱- ارائه آسانسوری (Elevator Pitch)

ارائه آسانسوری می بایست مختصر، ساده و قابل به یاد ماندن باشد. باید بدانید به چه چیزی، چگونه و چرا پاسخ می دهید. ارائه شما نباید اصطلاحات خاص و فنی مربوط به صنعت خاصی را داشته باشد مگر آنکه بدانید سرمایه گذاری که در مقابل او ارائه را انجام می دهید پیش زمینه آن صنعت را دارد. خودتان را معرفی کنید. پس از آن مسئله ای که می خواهید برای مشتری خود حل کنید را مشخص کنید. سپس راه حلی که برای این مسئله دارید را ارائه کنید و به یاد داشته باشید که همه این موارد را باید در ۲ یا ۳ جمله بگنجانید.

businessman waiting for a lift

۲- مسئله را شرح دهید

Kevin Systrom در یکی از مصاحبه هایش به نکته جالبی اشاره کرد: App store از اپلیکیشن هایی پر شده است که بر پایه راه حل هستند، اما آیا آن ها مسئله ای را حل می کنند؟ این نگرانی اساس ساخت Instagram بود. پس ابتدا بر روی مسئله تمرکز کنید نه راه حل. Instagram در واقع از خاکسترهای Burbn به وجود آمد. از نظر Kevin که Burbn را با راه حل شروع کرده بود نه مسئله این راه، یک مسیر کاملاً اشتباه است.

digital-marketing-problems

۳- راه حل را توضیح دهید

بر اساس آنچه Dave Mcclure می گوید، باید مشخص کنید که راه حل شما چگونه به نیازهای عاطفی، نیاز به تکامل و قدرت انسان ها پاسخ می دهد. با داشتن این ذهنیت، تمامی ارائه های خوب باید نشان دهند که چگونه یک راه حل می تواند مشتری را راضی کند. همچنین باید نشان دهید که محصول یا سرویس شما چه تفاوتی با محصول های موجود دارد. اگر تفاوتی وجود ندارد، متن را طوری تغییر دهید که محصول شما متفاوت دیده شود.

۴- راجع به اندازه بازار خود بگویید

9-market-size

اندازه بازار مهم است زیرا چیزی که بیشتر سرمایه گذاران می خواهند بدانند این است که شما یک کسب و کار بزرگ دارید. هر چقدر بازار شما بزرگ تر باشد بهتر است. همانطور که قبلاً در پست اندازه بازار شرح دادیم، می توانید اندازه بازار خود را از دو طریق بالا به پایین و پایین به بالا محاسبه کنید.

۵- مدل کسب و کار خود را شرح دهید

tangible

مدل کسب و کار مورد دیگری است که می بایست در ارائه خود شرح دهید. از این طریق نشان می دهید که چگونه پول در می آورید. از یک مدل درآمدی ساده استفاده کنید. زمانی که منابع درآمد خود را مشخص می کنید، بهتر است از یک یا دو مورد یاد کنید. اگر تعداد زیادی از منابع را معرفی کنید، نشان می دهید که خودتان دقیقاً نمی دانید چگونه می خواهید درآمد داشته باشید.

 ادامه مطلب را می‌توانید در بلاگ  مدرسه استارتاپی آواتک دنبال کنید


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • محمد فرجی در ۱۳۹۴/۰۶/۱۷ گفته :

    سلام خیلی مطلب خوبی بود

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا