سه پیشنهاد و راهنمایی بد کارآفرینی

     ۱۳۹۴/۰۴/۱۷     مقالات      ۱     1,275

چند وقتی بود که داشتم به تعداد زیاد منتورها (مربیان) استارتاپی فکر می کردم که آیا واقعاً همۀ مربی هایی که در رویدادهای استارتاپ ویکند یا در محیط های دیگه به مربی گری مشغول هستند، پیشنهادهای درستی رو می دن یا نه؟
تا اینکه مقاله ای از سیلویا سلمن (Silvia Selman) را دیدم که خیلی خلاصه و مفید سه پیشنهاد و راهنمایی اشتباه رو به سادگی معرفی کرده بود و تصمیم گرفتم آن رو ترجمه کنم تا بیشتر در این باره بتونیم صحبت کنیم.
بگذارید اینجوری بگیم: مردم دوست دارن راهنمایی مجانی کنن! ولی خب بهترین کسایی که می تونن بهتون بگن که دقیقاً الان باید چه کاری رو انجام بدین، کسایی هستن که قبلاً خودشون این رو به صورت مشابه انجام داده باشن.
یه سری دیگه هم هستن که دیگه در هر تصمیمی می خوان پیشنهاد خودشون رو بگن که این مسئله می تونه یکم آزاردهنده باشه.
اما هر راهنمایی و پیشنهادی ارزش گوش دادن رو نداره. به عنوان یک کارآفرین باید دنبال منتوری باشید که از کارآفرینان موفق هست خودش و تلاش کنید تا جایی که می تونید ازش یاد بگیرید ، اما هیچ وقت فراموش نکنین که باید به درک و بینش، تجربه و خلاقیت خودتون هم اعتماد کنید و به هدف و ماموریت کسب و کار خودتون هم بچسبید.
گوش کردن به هر پیشنهادی که بهتون می رسه، می تونه براتون خطرات خیلی جدی رو درست کنه، در اینجا سه پیشنهاد بد کارآفرینی رو میگیم که نباید بهش گوش کنین:

کاری رو انجام بده، که توش خوبی

اگه بخوایم فقط کاری که داخلش خوب هستیم رو انجام بدیم، پس چه کسی کار جدیدی انجام بده؟! و هیچ وقت اینجوری یاد نمی گیریم که کار جدیدی انجام بدیم. پس بهتره نچسبیم به چیزی که توش خوب هستیم، ولی همیشه می تونیم از چیزی که توش خوب هستیم، کمک بگیریم که کارای دیگه رو هم بهتر انجام بدیم. کسی که چیزای جدید رو تجربه نمی کنه، هیچ وقت نتایج متفاوتی رو هم نمی تونه بگیره.

هیچ وقت بیخیال نشو

این پیشنهاد می تونه خیلی قوی و امیدبخش باشه ولی بعضی وقتها هم گول می زنه! در کسب و کار ، سمج بودن مزیت نیست. خیلی از کارآفرینان نمی دونن که چجوری وقتی به یک بن بست در کارشون می رسن، عکس العمل نشون بدن و این ناامیدشون می کنه. خیلی از کارآفرینان هم فقط به خاطر رویایی که دارن بیخیال نمی شن و برای تغییر دیدگاه شون نسبت به مشکل تلاش نمی کنن تا یک راه حل یا راهکار دیگه پیدا کن. بعضی وقتا یه تصمیم خوب می تونه بستن یک در و باز کردن دری جدید باشه.

بعضی وقتا یه تصمیم خوب می تونه بستن یک در و باز کردن دری جدید باشه.

تو مهم ترین شخص در شرکتی!

تو مهم ترین شخص در شرکت نیستی! ممکنه که تو هدایت گر و قلب و روح استارتاپ باشی، اما چیزی که شرکت و استارتاپ رو قوی می کنه، تیم هست. برای اینکه یک مدیر خوب باشی، باید به تیم احترام بگذاری تا احساس کنن که همیشه نظرات شون در تصمیم گیری ها مهم است. مدیر و رهبری باش که دوست داری خودت دنبال رو باشی ازش.

نظر شما دربارۀ یک مربی (منتور) خوب چیه؟ چه پیشنهادهایی رو باید یک مربی خوب به تیم های استارتاپی بده؟


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • سروناز آرین فر در ۱۳۹۴/۰۴/۱۷ گفته :

    در مورد استارتاپ ویکند باید بگم که واقعا منتورها بعضی اوقات با نظرات متفاوتشون بچه هارو گیچ میکنن. به نظرم بهتره با راهکاری نظرات منتورها تا حدی یکی بشه و بعد به بچه ها ارائه بشه.
    در مورد پیشنهادات هم خیلی باهات موافق نیستم چون الان ایده هایی که داره مطرح میشه خیلی رویاییه و کسی که مطرح کننده است و میخواد اجراش کنه تو اون زمینه تخصص چندانی نداره و صرفا چون خوشش اومده میخواد عملیش کنه اما اگه کسی تو کاری خوب باشه و در واقع تخصص داشته باشه خیلی میتونه موفق تر باشه و حداقل اینه که از چیزی که تو دانشگاه یا هر جای دیگه یاد گرفته بتونه استفاده کنه. واسه پیشنهاد دوم هم به نظرم الان با توجه به اینکه بیشتر استارتاپ ها به خاطر وقت نگذاشتن fail میشن توصیه به بیخیال نشدن توصیه بدی نیست حداقل برای جامعه کارآفرینی ایران.

  • مریم رفیعی در ۱۳۹۴/۰۴/۲۸ گفته :

    سلام فقط یک پیشنهاد داشتم این کار بسیار عالی است ولی کاشکی ایده ها اول ثبت بشه تا دیگران زحمات دیگ ان به اسم خودشان ثبت نکننند مممنون مریم رفیعی از تهران ( ۰۹۱۹۹۶۵۸۳۵۹)

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا