شوالیه ی مارکتینگ

     ۱۳۹۴/۰۴/۱۵     ابزارها منابع           352

میدانیم که صرفا داشتن یک سایت کافی نیست. اما لازم است. یکی از کانالهای ارتباطی با کاربران که همیشه در توسعه، نقش بسیار پُررنگی را ایفا کرده است، بحث خبرنامه و ارسال ایمیل به کاربران است. حتی میتوان گفت، کاربران و ایمیلهای ارسالی به آنها، به نوعی سرمایه ی شما محسوب می‌شوند. اما موضوع مهم، محتوای ایمیل و رعایت یک سری اصول و اخلاق در ارسال ایمیل است که تعیین کننده بازخورد نهایی خواهد بود. به سادگی میتوان یک لیست چند میلیون ایمیلی را بدست آورد و با یک نرم افزار رایگان شروع به ارسال ایمیل کنیم. اما آیا این کافیست؟ همه چیز به همین ارسال ختم می‌شود؟ هدف از ارسال این ایمیل ها چیست؟ در مقابل،  چه انتظاری از دریافت کنندگان دارید؟ در ادامه به بیان برخی اصول و معیارهای قابل توجه در این زمینه می‌پردازیم.

هرگز از لیست های آماده استفاده نکنیم

ایمیل های بسیار زیادی در لیست های آماده وجود دارند. قطعا به همین سادگی که شما یک لیست را بدست آورده اید، دیگران قبل از شما به این اطلاعات دسترسی داشته و ایمیل هایی را ارسال کرده اند. در همین شرایط، قطعا بسیاری از افراد حاضر در این لیست ها، ارسال کننده های مختلف را در لیست اسپم خود قرار داده اند که شما نیز نفر بعدی لیست سیاه آنها خواهید بود. گذشته از این، دریافت ایمیل ناخواسته همواره حتی برای خود ما هم آزاردهنده بوده است. بهترین برند و محصول هم، اگر از راه ایمیل های ناخواسته وارد شود، سیاه نمائی کرده و وجهه ی مثبت خود را از دست میدهد. رعایت اخلاق، از سوی صاحبان کسب و کار، همیشه حس اعتماد و اطمینان را به مشتریان و کاربران القا کرده است. از سوی دیگر، حضور افرادی که قطعا شما را به لیست اسپم های خودشان اضافه میکنند، مانند سم عمل کرده و آسیب جدی را به شما و کسبتان وارد میکنند. چرا که سرویس دهنده هایی همچون هاتمیل، جیمیل، یاهو و بسیاری دیگر، کاملا هوشمندانه ایمیل های ارسالی و دریافتی را بررسی کرده و بنا به بازخوردی که از کاربرانشان میگیرند، در خصوص ایمیل های آتی شما تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد.

به بهترین شکل ممکن کاربران را دسته بندی کنیم

همیشه کاربرانمان را تشویق کنیم که پروفایلشان را تکمیل کنند و اطلاعات کاملتری را در اختیار ما قرار دهند. در صورتی که سایت شما فاقد بخش کاربری و پروفایل اختصاصی کاربران برای گردآوری اطلاعات است، بهترین راه حل در این شرایط، استفاده از بهترین سرویس های ارسال ایمیل و آنالیز است. سعی کنید به صورت مداوم، کاربران را مورد بررسی قرار داده و دسته بندی کنید. از نظر علاقه مندی، سطح تحصیلات، شرایط جغرافیائی، سن و بسیاری موارد دیگر، میتواند در دسته بندی درست به شما کمک کند. معمولا این دسته بندی به نوع کسب و کار شما و محصولی که ارائه میکنید، رابطه مستقیمی دارد. ارسال ایمیل درست و کاربردی به کاربران، میتواند سرعت و نرخ رشد کسب شما را دوچندان کند. قاعدتا هرچه محتوای ایمیل  ارسالی شما و دریافت کننده ی آن هدفمندتر انتخاب شود، نتیجه ی مطلوبتری را به ارمغان خواهد آورد.

حتما از کاربرانمان برای ارسال هر نوع ایمیلی اجازه بگیریم

با توجه به هوشمند شدن سرویس دهنده های ایمیل و قوانین حاکم بر ارسال ایمیل، شما باید از کاربرانتان برای ارسال ایمیل اجازه گرفته باشید. گاهی اوقات زیاد مهم نیست که حتما لینک تأیید برای کاربر ارسال شود و وی روی لینک کلیک کند؛ چرا که ممکن است شما عده ای را در لابی کنفرانسی ملاقات کرده باشید و آنها را به صورت دستی به لیستتان اضافه کرده باشید. اما تحت هر شرایطی، اجازه کاربر بسیار مهم است. چرا که تنها ارسال ایمیل ملاک نیست. کاربران با دیدن ایمیل های دریافتی شما، هر عکس العملی که نشان دهند، میتواند تأثیر بسیار زیادی بر آینده ی سیستم ایمیل مارکتینگ شما داشته باشید. آیا فورا ایمیل شما را میبندند؟ آن را پاک میکنند؟ به عنوان اسپم نشانه گذاری میکنند؟ یا کاملا متن آن را مطالعه کرده و روی لینک های داخلی آن کلیک میکنند؟

ترجیحا به کاربران امکان انتخاب نوع ایمیل را بدهید: HTML یا متنی؟

مسائل بسیار زیادی میتواند در انتخاب نوع ایمیل از سوی کاربران تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، کاربرانی که از سرعت ارتباطی مناسبی برخوردار نیستند، معمولا نوع “متنی” را انتخاب میکنند. پس دلیلی ندارد همه را مجبور به استفاده از خبرنامه های HTMLی کنید. عده ی زیادی هستند که از تبلت و تلفن همراه استفاده میکنند و در این موارد، هزینه های اینترنت بسیار قابل لمس و چشمگیر است. حتی اگر از مسئله ی سرعت و هزینه ی اینترنت برای کاربران چشمپوشی کنیم، عده ی زیادی هستند که علاقه ای به خواندن ایمیل های گرافیکی ندارند و فقط به دنبال اصل محتوا هستند. البته ناگفته نماند که ایمیل های HTML با توجه به اینکه امکان استفاده از روابط بصری بهتری در آنها وجود دارد، اندکی قدرت ما را بیشتر میکنند؛ اما به هرحال، علاوه بر اینکه باید به کاربر امکان انتخاب را ارائه کنیم، توجه به مسئله اصلی که محتوا است، الزامیست.

فایلها و تصاویر را روی سرور خودتان میزبانی کنید

به مرور هزینه های پهنای باند ایمیل هایی که ارسال میکنیم، بسیار زیاد میشوند. گاهی اوقات دیده شده مدیران محترم، فایلها و تصاویر مندرج در ایمیلها را روی سرویسهای میزبانی عکس رایگان قرار میدهند تا هزینه ها را کاهش دهند. اما در عین حال که هدف شما از ارسال ایمیلها، توسعه کسب و کارتان است، استفاده از این سرویس ها، خود منجر به کاهش اعتبار شما و جذب نتیجه ی عکس می شوند. بهتر است در صورتی که قادر به تأمین هزینه های نگهداری فایلها و پهنای باند حاصل از ارسال و مشاهده ایمیل ها نیستید، از سرویس دهنده های ارسال و دریافت ایمیل مناسب استفاده کنید.

ایمیل ها را تک تک ارسال کنید!

منظور این نیست که بشینید و تک تک برای مشتریان خود ایمیل ارسال کنید! روشهایی وجود دارد که به شما امکان ارسال یک ایمیل به صورت گروهی به تعداد کثیری را میدهد. اکثرا افرادی که با استفاده از نرم افزارهای معمولی و با استفاده از رایانه شخصی شان برای مشتریانشان ایمیل ارسال میکنند، قطعا ترجیح میدهند با توجه به هزینه های پهنای باند اینترنت، ارسالی اقتصادی تر داشته باشند. اما وقتی یکی از دریافت کنندگان، روی پاسخ به همه کلیک کند، شما حقوق کلیه کاربرانتان را زیر پا گذاشته اید و دیگر هیچ کاری از دست شما بر نمی آید. علاوه بر آن، امکان ردیابی ایمیل های ارسالی بسیار سخت میشود و در صورتی که یکی از کاربران روی لینک های شما کلیک کند، نمیتوانید تشخیص دهید دقیقا کدام کاربر کلیک کرده است. سرویس هایی مثل میل چیمپ و بسیاری دیگر، روش هایی برای ارسال تک تک ایمیل ها دارند. آنها هزاران ایمیل را در لحظه برای افراد مختلف ارسال میکنند.

بسیاری از سرویس دهنده های ایمیل عمومی، اصلا علاقه ای به ایمیل هایی که به طور یکجا از یک IP ارسال میشوند ندارند. علاوه بر این، اگر از کامپیوتر شخصیتان برای این موضوع استفاده کنید، چون از یک IP داینامیک و متغییر استفاده میکنید، به عنوان یک ارسال کننده هرزنامه شناخته خواهید شد.


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا