هوشمندانه ترین روشهای جذب نقدینگی برای استارتاپ ها

     ۱۳۹۴/۰۳/۳۱     مقالات           1,350

رسانه های اجتماعی، تجزیه و تحلیل کلان داده ها و دیگر نوآوری ها، شکل بازار سرمایه را دگرگون کرده اند

نویسنده: JEREMY QUITTNER

intotext

سه سال پیش، وقتی که یکی از مهمانان ضیافت شام مایک دِل پونته (Mike Del Ponte) در سان فرانسیسکو از او درخواست آب کرد، ناگهان ایده کسب و کاری به ذهنش خطور کرد. مایک در حالی که پارچ آب را از یخچال در می‌آورد، مقداری از آن سرریز شد و همینطور که مشغول پاک کردن آن بود به ذهنش رسید که می‌تواند فیلتری برای ظرف آب بسازد که مهمانانش ریختن آب روی میز را نبینند.

از همین جا ایده ساخت Soma (سُما) تُـنگ آب زیبا و با ثبات و فیلتردارش متولد شد. دل پونته می‌دانست که برای شروع کار نمی‌تواند روی بانکش حساب کند چون ایده‌اش از نظر آنها آنقدرها هم ایده نبود. بنابراین برای جذب سرمایه استارتاپش به وب سایت Kickstarter که یک بستر سرمایه‌گذاری جمعی (جمع‌سپاری) است مراجعه کرد.

بعد از چند هفته از ورود به Kickstarter، دل پونته که هدفش جمع‌آوری ۱۰۰.۰۰۰ دلار سرمایه اولیه بود، با سرمایه ۱۵۰.۰۰۰ دلاری از سوی ۲۰۰ سرمایه‌گذار روبرو شد!  از آن زمان تا کنون پروژه Soma توانسته ۶ میلیون دلار دیگر از سرمایه‌گذاران رسمی (= سرمایه گذاران مورد تایید نهادهای قانونی که شرایط مالی خاصی برای کسب این عنوان دارا هستند) و نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC های) درّه سیلیکون –Silicon Valley– به دست آورد.

دِل پونته می‏گوید: ” زمان یکی از ارزشمندترین دارایی‌های یک مدیر عامل است و کسب سرمایه هم به شدت به عامل زمان وابسته است.” وی همچنین معتقد است:‌ “سایت‌های سرمایه‌گذاری دسته جمعی  فرایند جذب سرمایه را سریعتر و راحت‌تر می‌کنند.” دل پونته یکی از صدها هزار کارآفرینی است که از روش‌های جدید به نقدینگی دسترسی پیدا می‏کنند و وارد شبکه گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران می‏گردند که تا قبل از بحران مالی اروپا وجود نداشتند. آنها ار رسانه های اجتماعی، تحلیل کلان داده ها (Big Data) و دیگر نوآوری‏هایی که بازار سرمایه را دگرگون کرده‏اند استفاده برده و از تغییراتی که در مقررات مالی داده شده هم بهره می‏برند.

قبل از بحران اقتصادی، صاحبان کسب وکار باید ابتدا روی شبکه‌‌های کوچک خانوادگی و دوستان برای جمع‌آوری نقدینگی حساب می‌کردند و کم‌کم به اشکال سنتی جذب نقدینگی مثل بانک‌ها روی می‌آوردند. اما تغییری ژرف روی داد و به کارآفرینان این امکان را داد تا به شبکه گسترده افرادی که می‌توانند برای کسب و کار آنها پول بپردازند در بسترهایی مانند Kickstarter ملحق شوند بدون اینکه نیازی به سرمایه‌گذاران رسمی داشته باشند.

اسلاوا روبین (Slava Rubin) بنیان‏گذار و مدیرعامل سایت جمع‌سپاری Indiegogo می‌گوید: “دهه ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی در مورد رسانه‌های اجتماعی و تجارت بود اما دهه فعلی، دهه سرمایه‌گذاری و مردمی‏کردن جریان نقدینگی است.” با تصویب قانون تجارت استارتاپ مصوب ۲۰۱۲ که مشهور به قانون JOBS است، برای اولین بار، کسب و کارها می‌توانند مستقیماً سرمایه‌پذیری کنند. در همین اثناء و در سالهای کمی پس از ایجاد مفهوم جواز سرمایه‌گذاری واقعی، مفهوم سایت‌های جمع‌سپاری هم تدریجاً رشد و نمو کرده بود. در حال حاضر بعضی از پلتفرم‌ها به طور انحصاری روی یک صنعت متمرکز می‌شوند و تنها سرمایه‌گذارانی را انتخاب می‌کنند که به طور معمول ثروت خالص ۱ میلیون دلار یا بیشتر را دارنشته باشند.

جفرِی هالندر (Jeffrey Hollender) که سابقاً شرکت تولیدی محصولات شوینده و بهداشتی Seventh Generation را بنیان گذاشته است، تصمیم به استفاده از چنین سایتهایی گرفت، او سایت CircleUp را برای کمک در جذب سرمایه برای تولیدات جدیدش انتخاب کرد. هالندر می‌گوید: “من تمام زندگی‌ام را صرف کسب درآمد نموده‌ام و به نظرم بزرگترین چیزی که در این مدت تغییر کرده توانایی گسترش شبکه جذب سرمایه، به مرزهایی فراتر از روابط شخصی شماست.” هدف او جذب سرمایه ۵۰۰.۰۰۰ دلاری بود ولی طی مدت ۱۲۰ روز، ۶۰۰.۰۰۰ دلار از طریق CircleUp و ۴/۲ میلیون دلار از شبکه آشنایان خود جذب نمود.

وام‌دهندگان الگوریتمی. در همین احوالات، دو گروه جدید از وام ‌دهندگان آنلاین هم سبب تغییر چشم ‌انداز نظام وام دهی شدند که به کسب و کارهای کوچک بر مبنای تحلیل احتمال بازپرداخت وامشان، وام‌های سرمایه‌ای تخصیص می‌دادند. آنها به جای بررسی سابقه مالی و اعتبار بانکی کسب و کارها به تحلیل ریز تراکنش‌های مالی و نظارت ماهانه بر تراز مالی آنها می‌پردازند و بنابراین می‌توانند در کوتاهترین زمان ممکن تصمیم بگیرند و حتی بیشتر اوقات در همان روز درخواست وام، آن را به درخواست‌کننده می‏پردازند.

اگرچه نرخ تأیید این وام‌ها سریع است، اما کسب و کارهای کوچک باید محتاط باشند. ورود به اینگونه سیستم‌های وام می تواند بازپرداخت‌هایی گزاف حتی با نرخ بهره سالانه ۵۰ % یا بیشتر را در پی داشته باشد. وام‌دهندگان از چیزی به نام مدل ـ پیش‌پرداخت دلالی (= روشی برای دریافت سریع و بدون تشریفات اداری وام ولی با بهره و امتیازات زیاد برای وام‌دهنده) استفاده می‌کنند که طی آن و به طور معمول هر روز نسبت ثابتی از درآمد وام‌گیرنده را به‏عنوان بازپرداخت برداشت می‏کنند.

دو گروه شرکت‌هایی که در این فضا فعال هستند شامل وام‌دهندگان آنلاین انحصاری -که تنها روی یک حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند (Pure Play) مانند شرکت سرمایه‌گذاری On Deck Capital ، Kabbage و Lendio– و نیز شرکت‌های قدیمی و سنتی تجارت الکترونیک نظیر آمازون و PayPal – که متعلق به شرکت eBay است- هستند که به صاحبان کسب و کارهایی که در فروششان از خدمات این شرکت‌ها استفاده می‌کنند، پیشنهاد وام‌های سرمایه‌ای می‌دهند.

دارِل اِش (Darrel Esch) نایب رئیس بخش وام دهی کسب و کارهای کوچک در PayPal می‌گوید:‌ “شانس به کسب و کارهای کوچک روی آورده و آنها باید سریع دست به کار شوند. درحالی که بانک‌ها توانایی پاسخگویی سریع را ندارند و یا دسترسی‌شان (به منابع) مقدور نیست.”

این موضوع برای درو سیلور (Drew Silver) بنیان‏گذار و رئیس شرکت فروش بلیتِ Drew,s tickets مسئله‌ای جدی است. شرکت او که ۵ کارمند تمام وقت دارد، سالانه ۲/۳ میلیون دلار درآمد دارد. سیلور برای خرید انبوه بلیت رویدادهای ورزشی، تئاترها و کنسرت‌ها، نیاز به پول نقد دارد. او می‏گوید: “در مدلِ کاری من دسترسی به سرمایه بسیار حیاتی است، چون ما سهم زیادی از سبد نمایش‌های سرتاسر کشور را مورد معامله قرار می‌دهیم.”

آقای سیلور که از سال ۲۰۰۹ دلال شرکت PayPal است می‌گوید تصمیم گرفته که در سال ۲۰۱۴ وام‌های سرمایه‌ای کاری‌شان را هم امتحان کند.

او یک تقاضانامه آنلاین پر کرد و ظرف چند دقیقه برای دریافت ۲۰.۰۰۰ دلار تأیید صلاحیت شد و از اولین وامش، ۷ بار هم بازپرداخت داشته که به قول خودش هر بازپرداخت حدود ۳۰ روز زمان برده است. همچنین این وام‌ها به سیلور کمک کرده‌اند که شرکت ارسال مراسلات جدیدی راه بیاندازد که در آن بلیت فصلی (مسابقات، سرویس حمل و نقل عمومی و …) به صاحبان کسب و کار و دیگر متقاضیان بلیت می‌فروشد. به گفته خود سیلور این کار درآمد او را ۵۰% افزایش داده و به او اجازه داده که کارمندان بیشتری استخدام کند.

سیلور معتقد است: “توانایی دسترسی به چنین سرمایه‌ای به من اجازه می‌دهد که کارمندان بیشتری داشته باشم و دارایی‌ام را افزایش دهم که این فروش و رشد مرا مضاعف می‌کند.”


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • نوید در ۱۳۹۴/۰۴/۰۷ گفته :

    با سلام
    این مطلب رو فقط میشه خوندش.که به نظر میاد فقط خواستین یک مطلب رو از یک منبع خارجی ترجمه کرده و به نطالبتون اضافه کنید.هیچ کدام از روش هایی را که گفتید داخل ایران قابل استفاده نیست.نه به kickstarter دسترسی داریم و نه میتونیم از خدماتش استفاده کنیم.سایت های مشابه kickstarter هم که داخل ایران هستن مثل اینکه گزینشی و به همون روشی که خودشون دوست دارن میخوان فعالیت کنند.
    این حرفو میزنم که راهکارهای عملی نشون بدین اگه واقعا دلتون واسه جامعه استارت آپ میسوزه و میخواین قدمی بردارین.
    من عملا وارد این جریانهای جذب سرمایه شدم متاسفانه فقط انرژی آ
    دمو میگیره

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا