کارآفرینی اجتماعی چیست؟

     ۱۳۹۴/۰۲/۰۶     مقالات      ۱     2,360

در روز پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۹۴ کارگاه آموزشی حول محور کارآفرینی اجتماعی با هدف آشنایی بیشتر علاقمندان با مفاهیم و  کسب و کارهای اجتماعی در شتابدهنده آواتک در دانشگاه تهران برگزار شد که خلاصه ای از این کارگاه را می توانید در نوشته ی زیر بخوانید.

این کارگاه آموزشی با سخنرانی خانم تاجدار که به تازگی از امریکا به ایران آمده اند شروع شد. خانم تاجدار مشاور کارآفرینی در کشورهای دارای اقتصاد نوظهور هستند.

آزاده تاجدار : زمینه کارآفرینی اجتماعی در حال رشد است و امروزه محبوبیت خاصی  در بین بخش های خصوصی، دولتی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کرده و بسیار مورد توجه اقتصاد های بزرگ دنیا واقع شده است. کارآفرینی اجتماعی از سال ۲۰۱۰ تا به حال بیش از ۲۰۰ کارآفرین اجتماعی از خاورمیانه به رسمیت شناخته است و این تعداد کمی برای جایی که همیشه مشکلات خاص خودش را داشته است، نیست.

یک نکته مهم برای کارآفرینان که می توان به آن اشاره کرد رعایت کردن همکاری با دولت، سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گذاران خارجی است.

social entrepreneurship

دقیقا کارآفرین اجتماعی کیست. توضیح کاملا جامعی برای این تعریف وجود ندارد، چرا که کارآفرینی اجتماعی یک بحث نوظهور است و تعاریف برای آن در حال تکمیل شدن است. می توان به این نکته اشاره کرد که فرق زیادی بین یک کارآفرین معمولی و یک کارآفرین اجتماعی وجود دارد. به گفته او شباهت هایی نیز بین یک کارآفرینی اجتماعی و یک کارآفرین معمولی وجود دارد و آن داشتن شخصیت کارآفرینانه در آنهاست. هردو به دنبال حل کردن یک چالش اند و خدماتی را ارائه می دهند که برای مشتریانشان ارزشمند است. هردو پشتکار خوبی دارند و دارای یک روحیه شجاعت طلبانه هستند. هر دو باید استراتژی و تیم داشته باشند.

نکاتی یک کارآفرین اجتماعی و معمولی را از یکدیگر متفاوت می کند: یک کارآفرین معمولی در درجه اول می خواهد حداکثر سود را بدست بیاورد ولی یک کارآفرین اجتماعی در درجه اول یک انگیزه بسیار بالایی برای رفع یک مشکل اجتماعی دارد.

کارآفرین اجتماعی یا به عنوان یک فرد و یا به عنوان یک سازمان دیده خواهد شد، که فعالانه به دنبال اجرای یک راه حل قابل ارزیابی، نوآورانه و هدفمند باشد و بتواند جواب گو به یک سری چالش های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی باشد.
کارآفرینان اجتماعی بسیار وابسته به اکوسیستمی هستند که با آن ها همکاری دارند. همین موضوع یک کارآفرین را کارآفرین اجتماعی می کند.

دونیت و Crowd Funding. در ادامه،  فرصت به دونیت رسید. محی الدین سنیسل به معرفی وبسایت دونیت که یک پلتفرم Crowd Funding است و می توان آن را به عنوان یک کارآفرینی اجتماعی در نظر گرفت پرداخت. او به این موضوع اشاره کرد که مشکل بسیار زیادی که در جوامع کارآفرینی وجود دارد این است که بسیاری از ما ایده و یا تیم داریم ولی سرمایه لازم را برای شروع نداریم. مثلا یک هنرمند می خواهد تابلو های خود را در یک گالری به نمایش بگذارد اما موانع مالی از آن جلوگیری می کند. این موانع مالی منظور مبالغ بسیار زیادی نیست بلکه صحبت ما مبالغ خیلی کمی ست که می تواند برای شروع یک فعالیت و کسب و کار حیاتی باشد. Crowd Funding  سنتی ترین روش تامین سرمایه در دنیاست. همانند پدران ما که پول هایشان را با هم جمع می کردند و یک محصول را می ساختند.
Crowd Funding مدل های مختلفی دارد که معروفترین آن Donation است. پروژه هایی در این پلتفرم تعریف می کنند که از عموم مردم درخواست کمک می کنند، که این پروژه ها هم می تواند عام المنفعه باشد و هم می تواند جنبه کارآفرینی داشته باشند. در حال حاضر ۷۰۰ پلتفروم در دنیا وجود دارد که به این شیوه جذب سرمایه می کنند.

میزگرد کارآفرینی اجتماعی. در ادامه ی این کارگاه آموزشی یک میزگرد با همین عنوان با حضور آقایان علیرضا امیدوار، هادی فرنود و خانم آزاده تاجدار برگزار شد.

علیرضا امیدوار: کارآفرین اجتماعی در ایران در مرحله اولیه است و مفهومی است که دچار تعارض است. چرا که در ایران برخی از افراد بر این باورند که اگر کسی یک سازمان خیریه تاسیس کند یک کارآفرین اجتماعی محسوب می شود. در حالی که در دنیا این چنین نیست. تفاوتی که بین سازمان های مردم نهاد و سازمانی که کارآفرینی اجتماعی می کند وجود دارد، در تقسیم سود است. تقسیم سود در سازمان های مردم نهاد صورت نمیگیرد ولی در سازمانی که کارآفرینی اجتماعی می کند بین صاحبان سهام و یا افراد سازمان انجام می شود.
همچنین آقای امیدوار به رتبه ایران در داشتن سازمان های اجتماعی اشاره کرد که جایگاه کشور ما در جهان ۹۱  بوده است. همچنین افزود در یک دهه گذشته در دنیا این بحث بسیار جذاب شده که ما چگونه می توانیم یک سازمانی را تاسیس کنیم که در عین سود دهی یک معضل و مشکل اجتماعی را برطرف کند. در حال حاضر ما در ایران انبوهی از این مشکلات را داریم که  با استفاده از  قدرت تکنولوژی می توانیم این مسایل را برطرف کنیم. مشکلاتی از قبیل ترافیک تهران، کودکان بازمانده از تحصیل، سالمندان، موش های فاضلاب شهری، آلودگی هوا و از این قبیل مشکلات که در خود تهران بسیار زیاد رویت میشوند. پس ما باید به این فکر باشیم که چگونه می توانیم با استفاده درست از تکنولوژی این مشکلات و مسایل اجتماعی را برطرف کنیم که علاوه بر کسب درآمد یک مشکل اجتماعی را نیز حل کرده باشیم.

همچنین او به این موضوع پرداخت که دولت در بحث کارآفرینی اجتماعی نقش بسیار موثری دارد که امیدواریم پشتیبانی و حمایت خوبی را از طرف آنها داشته باشیم. آقای امیدوار از برگزاری استارتاپ ویکند با موضوع نوآوری اجتماعی در تهران خبر داد. کانون کارآفرینی ایران این استارتاپ ویکند را در تاریخ ۳۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار خواهد کرد.

در انتهای این برنامه به سوالات حضار پاسخ داده شد.

برای آشنایی بیشتر با این مباحث می توانید از لینک های زیر مطالب بیستری بخوانید:

http://cgiran.org

Centre-for-Social-Innovation

The-Social-Innovators-Collectives

social-entrepreneurship


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • فاطمه سادات شبیری در ۱۳۹۴/۰۴/۱۶ گفته :

    با سلام.می توانید اطلاعاتی در مورد کارآفرینی آموزشی در اختیار من بگذارید

  • محمد زنگانه در ۱۳۹۴/۰۴/۱۶ گفته :

    سایت کاریا رو با دقت مطالعه کنید.

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا