اکوسیستم کارآفرینی در یک شهر کوچک چگونه شکل می گیرد؟

     ۱۳۹۴/۰۱/۳۱     مقالات           1,091

معرفی

بندرعباس شهری است با جمعیت حدوداً ۴۵۰ هزار نفر. ساکنین این شهر قریب به اتفاق مسلمانان اهل تشیع و با اقلیت کمتر اهل تسنن هستند. محصولات این شهر عمدتاً تنباکو، خرما، نارنگی و شیلات است. تولیدات صنعتی وابسته به نفت و گاز نیز در این استان جایگاه خوبی دارد. آلومینیوم هرمزگان نیز به عنوان یکی از بزرگترین بخش های صنعتی این استان، اشتغال فراوانی برای ساکنین این جنوبی ترین استان کشور به وجود آورده است.

۱۲ الی ۱۳ مرکز دانشگاهی در این شهر وجود دارد که از سراسر استان هرمزگان برای تحصیل عموماً به این مراکز مراجعه می کنند. ۱۵ نشریه در این استان فعالیت دارند که عموماً در قالب گاهنامه منتشر می شوند و خبرگزاری های ایرنا، مهر، ایسنا و فارس نیز در این استان دارای نمایندگی هستند.

ضریب نفوذ اینترنت ۵۳% و تعداد حدودی کاربران اینترنت در شهر بندرعباس ۲۱۳ هزار نفر است. هنوز فروشگاه اینترنتی که در این شهر فعالیت داشته باشد و محصولات خود را تنها به صورت آنلاین به فروش برساند وجود ندارد و جامعۀ برنامه نویسان و فعالان رشته های مرتبط (IT و ICT) تمایل و گرایش بیشتر به طرف قرارداد شدن و همکاری با مراکز دولتی یا نیمه دولتی از خود نشان می دهند.

از کجا شروع کنیم؟

اولین رویداد استارتاپ ویکند بندرعباس در فروردین ماه ۱۳۹۴ برگزار شد. در این رویداد سعی کردیم که یک آخر هفته ای کمی مفصل تر از ویکندهای شهرهای دیگر داشته باشیم.

–        شهردار بندرعباس و معاون استاندارد استان هرمزگان در این جمع حضور داشتند تا با جمع های استارتاپی و فرهنگ آن آشنا شوند. هرچند که آقای تراب ذاکری (معاون استاندارد) با این مفاهیم از قبل نیز آشنایی خوبی داشتند و در خلال حرف هایشان هم مثال های خوبی از استارتاپ های مختلف زدند.

–        از  دو داستان موفق ایرانی (دیجی کالا و شبکه تبلیغات) مهرداد جیریایی و حسین موسوی در میان مربیان و سخنرانان بودند تا انتقال تجربه و چالش های پیش رو را به شرکت کنندگان این رویداد بهتر انجام دهند.

–        از کانون کارآفرینی ایران هم من برای تسهیلگری رویداد و دعوت به ساختن یک اکوسیستم کارآفرینی محلی حاضر شدم.

قبل از شروع رویداد از حسین رئیسی عزیز، یکی از برگزارکنندگان رویداد درخواست کردم که جلسه ای با مربیان این رویداد داشته باشیم و تقریباً دو ساعت بعد از رسیدن ما به شهر بندرعباس این جلسه تشکیل شد. در این جلسه مهندس حسینی پور (مدیر موسسه کار شهر بندرعباس)، آقایان دادرس و بقایی (شرکت مهندسی پژواک)، آقای ایروش (مدیر کانون کارآفرینی استان هرمزگان)، آقای نادری پور مشاور شهردار بندرعباس و مدیر شرکت بیمه معلم) و جناب آقای مهندس راستی کردار (مدیر عامل گروه مهندسی دانا) که همگی از مربیان این رویداد بودند. در این جلسه به اتفاق ویدا کمالی (متخصص شبکه های اجتماعی کانون کارآفرینی ایران)، حسین موسوی (مدیر ارتباط با مشتری شبکه تبلیغات) و مهرداد جیریایی (مدیر واحد توسعه موبایل دیجی کالا) از تهران مباحث مختلفی مطرح شد.

این جلسه با معرفی حاضرین در جلسه شروع شد و پس از آن به علل شکل گرفتن کانون کارآفرینی ایران در سال ۱۳۹۱ پرداختم که به داستان ورود استارتاپ ویکند در ایران هم بسیار مرتبط بود. در ادامه از تفاوت استارتاپ و کسب و کار سنتی گفتیم و از همان ابتدا تصمیم بر این شد که این رویداد شروع ساختن یک اکوسیستم کارآفرینی برای شهر بندرعباس و استان هرمزگان باشد. وجود نقش آفرینان ارزشمندی همچون آقای ایروش عزیز در این شهر برای شکل گرفتن اکوسیستم بسیار مهم است. چرا که ایشان تجربیات فراوانی در این زمینه در ونکوور کانادا و همین طور بسیاری از شهرهای دیگر داشتند و با فرهنگ استارتاپی نیز آشنایی زیادی داشتند.

هدایت گر جامعۀ استارتاپی؛ برای شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی در یک شهر، به افرادی با تجربه برای هدایت و ایجاد فضای کافی بسیار واجب است.

pouya-kondori

اولین استارتاپ ویکند شهر و استان

این رویداد هم مانند تمامی استارتاپ ویکندهای دیگر روال معمول را طی کرد اما اتفاقی که در این مراسم افتاد، اختتامیه با جوایزی کمی متفاوت تر از جوایز معمول در رویدادهای دیگر بود.

با حسین رئیسی عزیز تصمیم گرفتیم که جلسه ای با داوران این رویداد نیز داشته باشیم و یک ساعت قبل از اختتامیه این رویداد، جلسه برگزار شد. در این جلسه آقای بابک تراکمه (معاون عمرانی استاندار هرمزگان و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سابق شرکت مخاربرات استان هرمزگان)، مهندس علی فتی (رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان)، عبدالرضا نادری پور (مدیر بیمه معلم استان هرمزگان)، ایمان جلالی (مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نوروز میناب) و تعدادی دیگر از مسئولین استانی حضور داشتند که علاوه بر صحبت دربارۀ ملاک های داوری و تفاوت های ایده های استارتاپی با سایر برنامه های مشابه، گفت و گویی سازنده دربارۀ نیاز استان هرمزگان به شکل دهی یک جامعۀ استارتاپی (Startup Community) و نیازسنجی های آن انجام شد که خوشبخاته با توجه به آشنایی های قبلی مسئولین استانی بالاخص آقایان تراکمه و فتی به این مفاهیم، استقبال خوبی نسبت به شکل گیری این اکوسیستم انجام شد.

حمایت های مسئولین شهری و استانی نسبت به شکل گیری جامعۀ استارتاپی در ابتدای امر می تواند کمک موثری برای تشویق ساکنین شهرهای کوچک داشته باشد.

در انتهای این جلسه با نتیجه گیری های انجام شده، جوایز تیم های برتر این رویداد به کمکی در راستای موفقیت تیم ها و افزایش سطح دانش آنان تبدیل شد:

–        اولین و مهمترین جایزۀ این رویداد، ۶ ماه فضای کاری اشتراکی (CoWorking Space) برای تیم های اول تا سوم بود که توسط مرکز رشد استان و جناب آقای مهندس فتی اهدا شد.

–        جایزۀ دوم و مکمل جایزۀ اول، تدوین تقویم مربی گری برای ۳ تیم اول رویداد به مدت ۶ ماه بود. در این تقویم، کلیۀ مربیان رویداد استارتاپ ویکند قبول کردند که جلسات هفتگی برای تیم های اول تا سوم این رویداد داشته باشند و در طول این ۶ ماه به آنان کمک کنند.

–        جایزۀ سوم شرکت رایگان در رویداد استارتاپ ایران و حضور در یک جمع بین المللی است که فرصت استفاده از دانش و شبکه سازی با استارتاپ های تهران و همین طور خارجی برای این افراد مهیا خواهد شد.

–        شبکه تبلیغات نیز اعتباری به تیم های اول تا سوم به صورت رایگان اختصاص داد تا این تیم ها بتوانند در فضای آنلاین به معرفی محصول خود بپردازند.

–        فروشگاه های زنجیره ای تارا مارکت، که در استان هرمزگان یکی از موفق ترین کسب و کارهای سنتی این رویداد هستند نیز، بلیت رفت و آمد و همین طور اقامت تیم ها برای شرکت در رویداد استارتاپ ایران را تقبل کردند.

تاثیر رویداد استارتاپ ویکند و نتایج آن

بعد از این رویداد، به طور خلاصه می توان گفت صد نفر از ساکنین این شهر و همین طور استان هرمزگان با کارآفرینی در فضای کسب و کارهای آنلاین، مفهوم استارتاپ، نمونه های موفق و اهمیت شبکه سازی آشنا شدند. همین طور به تکنیک های اولیه کارآفرینی مثل MVP ، BMC و نحوۀ ارائه نیز مسلح شدند تا در بازار کسب و کارهای آنلاین و توسعه دادن کسب و کارشان با دانش پیشروی کنند. ۶ ماه فضای کاری به همرا مربی گری دارند که فضای فعالیت برایشان تسهیل می شود.

همین طور به یکدیگر قول دادند که جلسات هفتگی همفکر را برگزار کنند و برای رفع مشکل کمبود برنامه نویس و همین طور طراح نیز از طریق کمپین های برنامه نویسی برای دانشجویان و دانش آموزان تلاش کنند.

با پیشنهادهایی که در طول این رویداد و آشنایی با مسئولین استانی و فعالان اینترنتی استان هرمزگان مطرح شد، این جرقه برای شهر بندرعباس نتایجی در پی خواهد داشت تا جامعۀ کارآفرینی این شهر و همین طور استان هرمزگان شکل بگیرد و نقش آفرینان مهم آن نیز وظیفۀ هدایت و گسترش آن را بر عهده خواهند گرفت.

امیدوارم این نتایج را بتوانیم در سال آینده با کمک کانون کارآفرینی ایران و هدایت گران محلی استان هرمزگان شاهد باشیم و گزارش سال بعد ما با آمار روبه رشد خوبی همراه باشد.

اگر شما هم پیشنهادی برای ساختن یک اکوسیستم کارآفرینی خوب دارید، می توانیم با همدیگر در فیسبوک استارتاپ ویکند تهران (که همین مطلب در آن به اشتراک گذاشته شده است) و در قسمت نظرات همین مطلب با هم صحبت کنیم.


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • مسلم در ۱۳۹۴/۰۲/۰۸ گفته :

    سلام.خسته نباشید. ممنون از تلاشتون. من همیشه مطالب وبسایتتون دنبال میکنم. شهرهای زیادی مثل بندرعباس وجود داره که کمبود همچین برنامه هایی توش احساس میشه.
    چندتا سوال خیلی ذهنمو مشغول کرده.
    میگم بعد از این که استارت اپ تموم شد، شرکت کننده ها چیکار میکنن؟
    دقیقا چطور باعث اشتغال زایی میشه؟
    استارت اپ در کل یجور رقابته؟

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا