شما از کدام شبکه های اجتماعی استفاده میکنید؟!

     ۱۳۹۴/۰۲/۰۲     مقالات      ۱     2,167

امروزه نیاز داشتن ارتباط افراد با یکدیگر به جای دنیای واقعی به سمت دنیای مجازی کشیده شده است، به طوریکه حجم گسترده ای از استفاده افراد از اینترنت مربوط به فعالیت های آن ها در شبکه های اجتماعی است. این نیاز گسترده به کمک اتفاقات موازی دیگر که در ایران رخ داده است، باعث به وجود آمدن نسخه های ایرانی برخی از کانال های اشتراک گذاری و شبکه های اجتماعی پرطرفدار جهان شده است.
قابلیت شبکه‌سازی مجازی از جمله دلایلی است که موجب گرایش کاربران اینترنتی به اینگونه شبکه‌های اجتماعی شده است. به دلایل دیگری نیز می توان اشاره کرد، از قبیل :

  • جست‌وجو
  • خواندن و به‌ اشتراک‌گذاری اخبار و یا مطالب ارزشمند
  • آپلود عکس و فیلم
  • نوشتن یادداشت‌ها
  • عضویت در گروه‌ها

 آمار زیر بر طبق کاربرانی هستند که در این شبکه ها عضو هستند، ولی لزوما کاربر فعال محسوب نمی شوند.

social-Users

 در آمار های منتشر شده می توان به این نکته توجه کرد که حضور ما در شبکه های اجتماعی داخلی بسیار کم رنگ تر از شبکه های اجتماعی خارجی است. یکی از دلایل آن عدم داشتن امینیت بالای این شبکه های اجتماعی است و دلیل دیگر آن قابلیت های کمتری است که این وبسایت ها به کاربران خود ارایه می کنند.
همچنین دلیل دیگری که می توان از آن یاد کرد، تعداد کاربرانی هستند که از این شبکه ها استفاده می کنند. همانطور که در آمارهای بالا مشاهده کردید، حتی با وجود محدودیت هایی که در ایران وجود دارد، باز هم تعداد کاربران شبکه های اجتماعی خارجی در مقایسه با شبکه های اجتماعی داخلی با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. پس اگر قرار بر استفاده از این شبکه های اجتماعی باشد، افراد تمایل بیشتری به استفاده از شبکه های با تعداد کاربر بیشتر را دارند.

در ادامه مطلب به توضیح بیشتر در مورد شبکه های اجتماعی داخلی که از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند می پردازیم:

شبکه اجتماعی فیس نما

 فیس نما را می توان کپی ایرانی از فیسبوک دانست. شبکه اجتماعی فیس نما در سال ۱۳۹۰شروع به کار کرد.

 

مقایسه فیسبوک و فیس نما

 شبکه اجتماعی
فیس نما
فیسبوک
مدت  زمان فعالیت
۴ سال
 سال۱۱
تعداد کاربر
۱,۰۰۱,۶۷۹
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
پست های آپلود شده
۱۶۳,۳۸۱,۲۷۲  در کل
۲۹۳،۰۰۰ در هر دقیقه
نظرهای ارسالی
۸۳,۸۰۷,۳۰۳  در کل
۵۱۰ در هر دقیقه

شبکه اجتماعی کلوب

قبل از آن‌که فیس‌بوک در ایران به اندازه امروز محبوب شود، این شبکه اجتماعی به وجود آمد که توانست مورد توجه کاربران قرار بگیرد. کلوب شبکه اجتماعی به زبان فارسی است که از تاریخ ۱ دی ۱۳۸۳ فعالیت خود را در کشور ایران آغاز نموده است. تعداد کاربران این شبکه اجتماعی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است. کلوب بیش از ۲۴۰ هزار بازدید در روز دارد. در کل می توان گفت ۸% کل جمعیت ایران از کلوب استفاده می کنند. مدیریت «کلوب» به عهده محمدجواد شکوری‌مقدم و تیم «توسعه تجارت الکترونیک صبا» است.

آپارات

اگر می‌بینید این روزها خیلی بحث رفع فیلتر «یوتیوب» مطرح نمی‌شود، به دلیل وجود شبکه‌ای به نام «آپارات» است. شبکه‌ای که به شما اجازه می‌دهد برای خودتان یک کانال ویدیویی کوچک بسازید، ویدیوهای مورد علاقه‌تان را بارگذاری کنید، ویدیوهای دیگر کاربران را تماشا کنید، آن‌ها را بپسندید یا مجددا به اشتراک بگذارید و برایشان نظر درج کنید. آپارات در سال ۸۹ راه اندازی شد و یکی از موفق‌ترین سایت‌های پخش ویدئو است. چندی قبل اکونومیست ارزش این شرکت را بالغ بر ۳۰ میلیون دلار اعلام کرد و به عنوان دومین شرکت اینترنتی از نظر سرمایه محسوب می‌گردد.

آپارات بیش ۵۰۰ هزار کاربر دارد. بیش از چهار هزار ویدئو در روز در آپارات به اشتراک گذاشته می شود  و روزانه بیش از ۴ میلیون ویدیو در آپارات دیده می شود. همچنین ماهانه ۱۴ میلیون بازدید توسط آپی های واحد دارد. آپارات به صورت میانگین ۱۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند دارد. در حال حاضر ۱۲% ترافیک آپارات از خارج کشور است. هم‌اکنون بیش از ۱۶ میلیون دقیقه ویدیوی آپلود‌شده در آپارات وجود دارد.

ورزش و سرگرمی دو دسته‌بندی پرطرفدار در سرویس آپارات است. میزان بازدید آپارات با استفاده از نرم‌افزارهای گوشی های همراه حدود ۳۰ درصد میزان کل بازدیدهاست. میانگین زمان توقف در سایت آپارات ۱۵ دقیقه است.

 

مقایسه آپارات و یوتویوب در یک نگاه

شبکه اجتماعی
آپارات
یوتویوب
مدت فعالیت
 سال۵
 سال۱۰
تعداد کاربر
۵۰۰،۰۰۰
۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
تعداد بازدید ویدیو در یک روز
۴،۰۰۰،۰۰۰
بیش از ۲،۰۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که می خواهیم از هر شبکه ی اجتماعی به چه منظوری استفاده کنیم. در این صورت تصمیم گیری برای انتخاب شبکه اجتماعی مورد نظر آسان تر  و کارا تر میشود. همچنین این را هم باید در نظر داشته باشیم که تنها به عنوان یک راه برای سرگرم شدن از آن ها استفاده نکنیم. شبکه های اجتماعی قابلیت های بسیار زیادی را در اختیار ما می گذارند که با استفاده بهینه از آنها می توانیم با دنیای گسترده ای ارتباطی موثر برقرار کنیم.

حال با توجه به نکاتی که گفته شد، شما ترجیح می دهید از کدام شبکه های اجتماعی استفاده کنید؟
نظرتان در مورد شبکه های اجتماعی جهانی و نسخه های مشابه داخلی این شبکه ها چیست؟
دیدگاه خودتان را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در مقالات بعدیمان از آنها استفاده کنیم.


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • محسن سعیدی در ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ گفته :

    اول از همه باید از مقاله ی خوبتون تشکر کنم .
    چندتا مساله وجود داره :
    چون که صد آمد نود هم پیش ماست !!!!!!!
    وقتی شبکه هایی وجود دارند با گستره ی جهانی و در داخل اونها شما میتونید شبکه های کوچکتر با گستره های شهری ، استانی و کشوری بوجود بیارید مطمئنا کاربران رغبت کمتری نسبت به حضور توی شبکه های با همین گستره ها خواهند داشت . علاوه بر اینکه جامعه ایران از نظر فرهنگ و علم داره وارد فاز جدیدی میشه که یکی از مهمترین خواسته های این جامعه ارتباط با جوامع جهانی هست . البته برخی محدودیت های سیاسی و فرهنگی موجود رو هم نباید نادیده بگیریم که بطور ناخواسته و بسیار زیادی در رو آوردن مردم به شبکه های جهانی تاثیر دارند. به نظر میرسه در شبکه های اجتماعی جهانی بودن ایده و عدم کپی برداری کامل از شبکه های دیگه مساله مهمی بشمار میاد .

  • آرمان حاجی زاده در ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ گفته :

    با تشکر از شما خانم کمالی، ممنون می شم اگر مرجع یا مراجعی که این آمار ها به خصوص آمار شبکه های اجتماعی فارسی را از آنها گرفته اید، بیان کنید.

  • داود بیات در ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ گفته :

    خوشوقتم
    پژوهش و برسی ابعاد شبکه های اجتماعی و طراحی تجربه کاربری و واکنش گرا پروژه که حامی اجتماع و برند با درک مهارت های ارتباطی برای فعالیت های مشاغل، دانشگاه ها و آموزشگاه ها با استخدامی ها همچنین در نظر گرفتن از جمله موارد درطراحی محصول متناسب با فرهنگ و تمدن غنی داخلی برای ارزش آفرینی و استفاده در سطح منطقه ای و بین المللی از هدر رفتن فرصت های طلایی در گذر مقطع زمانی نیروی انسانی متخصص و ارزشمند با هدفمندی یاری به اکوسیستم کسب و کار آفرینی ناب در تایم لاین های کاربران شبکه اجتماعی داخلی در کشور الکترونیکی و هوشمند لازم می باشد.

  • امید مظفری در ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ گفته :

    جالب بود اما باید گفت آمارتون و طرز نگاهتون در مورد وب‌سایت‌های داخلی باعث تاسف است. آماری که منتشر کرده‌اید با آمار انتشار یافته از سوی وب‌سایت‌های داخلی به مانند آپارات متفاوت است.

  • علیرضا در ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ گفته :

    شاید بهتر باشه یکم رو آمارتون بیشتر تمرکز کنید، با یک سرچ ساده میشه فهمید آماری که در مورد آپارات اعلام کردید واقعی نیست. وقتی تو گوگل سرچ کنید به این لینک می‌رسد http://tejarat.donya-e-eqtesad.com/fa/packagestories/details?story=d576a699-b824-49dd-8f33-49730a7d69e9

    فکر می‌کنم صحبت‌های مالک آپارات از شما مستند تر باشد.
    باتوجه به اینکه یکی از آمارهاتون مطمئنا غلط هست فکر میکنم بقیه آمارهاتون رو هم باید شک کرد بهش.

  • امیر در ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ گفته :

    علیرضا جان، قبول دارم حرفتو !! ولی به قول معروف دیگه اونطوراااااااااااااااااااااااااااام که میگی نیست

  • مس.عا.سن در ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ گفته :

    توفیر داره، تومنی دو زار توفیر معاملس !!!
    آپارات و کلوب و ….. واس مااااااااسسس ، فیسبوک و یوتوب و ….. واس اوناسسسسسسس

  • ویدا کمالی فر در ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ گفته :

    آقای علیرضا این لینکی که شما فرستادین دقیقا همین آماری که در مقاله ی بالا نوشته شده است را نشان می دهد. من منظور شمارو درست متوجه نشدم

  • زهتاب در ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ گفته :

    خانوماااااا داداشااااام! حمایت از تولید ملی که وااااس مااااس وظیفه همگانی است!
    آلبرت انیشتن

  • مس.عا.سن در ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ گفته :

    زهتاب ؟؟؟؟؟

  • bahram ali در ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ گفته :

    سلام آدرسی میخواهم که بدون داشتن فیلتر شکن وارد فیس بوک شوم

  • فاطمه در ۱۳۹۴/۰۶/۱۶ گفته :

    ممنون از مطلب خوبتون

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا