چگونه برای استارتاپ خود یک اسم انتخاب کنیم

     ۱۳۹۴/۰۱/۱۸     مقالات      ۱     1,771

در این مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه برای استارتاپ خود اسم انتخاب کنید و همینطور به بررسی ساختار کلی اسامی صد سایت برتر الکسای ایران خواهیم پرداخت.

گاها ساعت ها دست از کار کشیده و به اتفاق تمامی دوستان و همکاران دور یک میز سنگر گرفته‌ایم تا یک اسم در حد و اندازه های استارتاپ خیلی توپ خود انتخاب کنیم، ولی در عین ناباوری، متاسفانه و یا خوشبختانه موفق به انجام این کار نمی‏‌شویم و در خوشبینانه ترین حالت به ادامه کار های دیگر خود می‌پردازیم و بیخیال انتخاب اسم می‌شویم، اما!

یکی از دغدغه های امروزه کارآفرینان که از دیدگاه من بیشتر در قالب مصائبی خود را نشان داده است تا یک مسئله، چالش “انتخاب اسم” و بزرگترین سوال، “چه اسمی بگذاریم؟” است. رد کردن صریح و کامل این فرضیه که داشتن یک اسم خوب، می‌تواند کاری با استارتاپ شما کند که شاید سال های سال خود و تمامی همکاران شما قادر به انجام آن نباشید نمی‌تواند صحیح باشد، اما این هم تمام داستان نیست.

اصلا چرا به یک اسم نیاز داریم

از کودکی که به دنیا می ‏آید تا استارتاپی که راه اندازی می‌شود، همه و همه برای شناسایی شدن نیاز به اسم خواهند داشت.  بدون مقدمه مهمترین عوامل پافشاری و تحریک کننده‌ی بنیانگذاران استارتاپ ها در هر زمینه ای، برای انتخاب یک اسم خوب، تاثیر اسم در زمینه های شناسایی و برندینگ و تبلیغات محصول و یا خدمت ارائه شده است. خیلی ها بر این باورند که «داشتن یک اسم خوب، میتواند کاری با استارتاپ شما کند که شاید سال های سال خود و تمامی همکاران شما قادر به انجام آن نباشید». این فرضیه زمانی درست خواهد بود که، اسم انتخاب شده، انتخاب درستی باشد.

 

اسم انتخاب شده، انتخاب درستی باشد، همان جمله ی پرسشی “به چگونه اسمی نیاز داریم؟” است که از زاویه ای دیگر می‌خواهیم به آن نگاه کنیم. واقعا انتخاب یک اسم آنقدرها هم که فکر اش را می‌کنیم سخت نیست. با نگاهی به لغت نامه علی اکبر دهخدا و بررسی معنی واژه «درست» قسمت عمده ای از مسئله انتخاب اسم حل خواهد شد. «درست» در واژه به معنای کامل، بی‏نقص و یا سالم است. اگر کمی به این واژگان با عمق بیشتری نگاه کنید، ما را به این سمت هدایت می‌کنند که باید کامل یا بدون نقص رفتار کنید تا نتیجه ای بهتر بگیرید.

انتخاب درست زمانی شکل خواهد گرفت که شما به پاراگراف قبل برگردید و درباره ی شناسایی و برندینگ و تبلیغات خوب تحقیق کنید و تا پایان تحقیقات خود دست از خواندن ادامه ی مقاله بردارید. در آن موقع به شما قول خواهم داد علاوه بر اینکه برای انتخاب اسم از روش های همزنی و یا قانون سوم نیوتون استفاده نخواهید کرد بلکه به ادامه خواندن این مقاله هم نیازی نخواهید داشت.

ویژگی های یک اسم خوب چیست

اسم خوب اسمی است که ویژگی خاصی نداشته باشد! اگر بخواهیم بهتر بگوییم، اسم خوب شباهت زیادی به یک برنامه نرم افزاری دارد و ویژگی های آن زمانی نمایان خواهد شد که رفتار آن را مورد بررسی قرار دهیم. بطور کلی میتوان گفت: شناخت، شناخت و شناخت مهمترین ویژگی های یک اسم خوب هستند.

  • شناخت شما نسبت به کاری که میخواهید انجام دهید
  • شناخت شما نسبت به محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید
  • شناخت شما نسبت به مشتریان شما

بزرگترین ویژگیهایی هستند که به شما در انتخاب یک اسم درست و بدون نقص کمک می‌کند. مطالعه و تحقیق در این زمینه شاید وقتگیر باشند اما شما را بهترین اسم خواهد رساند.

چند راهکار برای انتخاب اسم

اگر هنوز هم در انتخاب اسم با مشکل روبه رو هستید، می‌توانید از میانبر های زیر هم استفاده کنید:

  • استفاده از واژگان تخصصی مرتبط با فعالیت، محصول و خدمت ارائه شده استارتاپ مورد نظر
  • ترکیب اسامی پارسی و لاتین که میتوان به digi+kala و face+nama اشاره کرد
  • گاهی اوقات اسم ارتباط چندانی با فعالیت کاری شما ندارد، مثال بسیاری از کمپانی های بزرگ تجاری. که در این روش شما میتوانید از ترکیب اسامی با اعداد، ضمایر، پسوند های مرسوم استفاده کنید
  •  ترکیب با اعداد: p30download و  ۳۰u
  • ترکیب با ضمایر: bama و bato
  • ترکیب پسوندها و پیشوندهای مرسوم:blog+fa, download+ha, ham+yar, ketab+yab, honar+jo, kolo, deh+kadeh, namak+estan, ab+ro, er, makan+bin, I+ksna و اینچنین پسوندهایی که به به تعداد زیادی امروزه در دنیای وب استفاده می‌شوند
  • مخفف سازی مثال bmi که مخفف بانک ملی ایران است (البته این دست اسامی بیشتر توسط نهاد های دولتی در ایران انتخاب می‌شوند)
  • ترکیب های پرسشی مثل، ketabmikhay, ghazakoja, kojakhobe, chibepazam

info


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا