بهترین نقاط جهان برای اینکه یک استارتاپ راه بیندازیم.

     ۱۳۹۳/۰۹/۰۳     مقالات           1,191

منبع :CNBC

با اینکه جهان درگیر مساله ایجاد شغل برای بهبود رشد اقتصادی است، بیشتر توجه ها معطوف به این است که چگونه کارآفرینی راه دست یافتن به این امر را هموار می کند.
همزمان با هفته جهانی کارآفرینی شاخص کارآفرینی جهانی به چاپ رسید که کیفیت و اندازه فعالیت های استارتاپ ها را سنجیده است. هفته جهانی کارآفرینی از روز ۲۳ نوامبر هر سال بین ۱۵۰ کشور برگزار می شود و هدف آن دسترسی کارآفرینان به بهترین مربی ها  و رسیدن به رشد اقتصادی است.
شبکه کارآفرینی جهانی و موسسه GEDI با کمک یکدیگر تحقیقی بر شاخص کارآفرینی جهانی ارایه داده اند. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا پیشرو کارآفرینی در جهان است و به دنبال آن کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و انگلستان جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داده اند. هم چنین این تحقیق نشان داده که بر خلاف مناقشات سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، بیشترین آمار رشد در زمینه کارآفرینی را در این منطقه می توان مشاهده کرد. همچنین برخلاف انتظار ایران، جمهوری لتونی و یونان نرخ رشد سالیانه بالاتری داشته اند.
این مقاله امسال به ۳۴ متغیرهایی نظیر  گرایشات کارآفرینی، توانایی موسسان و پتانسیل رشد استارتاپ ها پرداخته که اکوسیستم استارتاپ ها را در ۱۳۰ کشور تحت تاثیر قرار داده است.
جاناتان ارتمنز، یک مقام ارشد در موسسه Ewing Marion Kauffman در شهر کانزاس آمریکا که در ترویج کارآفرینی نقش مهمی داشته در این باره می گوید ” ما امیدواریم که این شاخص به کشورها کمک کند که بتوانند به صورت دوستانه با همدیگر رقابت کنند و از هم دیگر چیزهایی یاد بگیرند.” او همین طور رییس شبکه کارآفرینی جهانی (GEN) است.

global-entrepreneurship-2015-2

زولتان اکس، پروفسور دانشگاه جورج میسون و بنیان گذار و رییس GEDI می گوید که یکی از مهم ترین یافته های این شاخص این است که با وجود غیرقانونی بودن کارآفرینی در بعضی کشورهای کمونیست، نشانه هایی از کارآفرینی در همه ۱۳۰ کشور مورد بررسی دیده شده است که این بسیارعالیست.
اورتمن می گوید در حال حاضر قدرتمند ترین انگیزه کشورهای در حال توسعه برای کارآفرینی نیاز به ایجاد شغل برای افزایش جمعیت جوان در حال رشد آن هاست. او خاطر نشان کرد که ” ملت هایی که نرخ بیکاری بسیار زیادی داشته اند کارآفرینی را وسیله ای برای ایجاد شغل می دانند.”
مثلا در ایران علاقه به کارآفرینی بسیار رو به رشد است با اینکه آمار بیکاری ۲۴ درصد می باشد. یا درلتونی این رقم ۲۲ و در هند ۱۸ درصد است.
اورتمن می گوید سران کشورها به جای مصوباتی برای وزارتخانه های تجاری و اقتصادی خود، تلاش های بسیاری برای ایجاد تجارت های نوپا می کنند. همراه با این تصمیمات حکومتی، مردم هم در این زمینه فعالیت هایی مثل کارآفرینی بانوان و قشر جوان دارند.

کمبودها

اما با همین فعالیت ها هم این شاخص نشان داده است که جهان فقط از ۵۲ درصد توانایی کارآفرینی اش استفاده می کند. یعنی این میزان از کارآفرینان به فعالیت های پربار و غیر مخرب می پردازند. فعالیت های مخرب منظور همان فعالیت های غیرقانونی است.
بر اساس گفته های اکس، نبود موسسات و بازارهای سرمایه دلیلی برای رشد نکردن کارآفرینی و کسب و کارهای نوبپا می شود. این شاخص نشان می دهد که کشورهای فقیری همچون مالاوی، اوگاندا و بنگلادش در انتهای لیست پیشرفت در کارآفرینی قرار دارند.
ارتمن می گوید رهبران برخی کشورها درباره قدرت کارآفرینی در زمینه ایجاد شغل شک و تردید دارند و به همین دلیل، باید تحقیقات بیشتری بر روی عوامل رشد کمپانی های نوپا انجام شود تا کشورها دقیقا بدانند چه چیزهایی به اصطلاح جواب می دهد.
ارتمن می گوید ” ما به عنوان یک جامعه همگانی جهانی باید بسیار دقیق باشیم که چه اطلاعاتی درباره چیزهای تاثیرگذار و بی تاثیر منتشر می کنیم. برنامه های بسیاری در این باره وجود دارند اما آمار ایجاد کسب و کارهای جدید رو به کاهش است.”

چالش های مردمی

بسیاری از کشورها با چالش هایی مختص به خودشان مواجه هستند. با اینکه کارآفرینی در ایران رو به رشد است اما کارآفرینان با مشکلاتی نظیر تحریم ها مواجه اند.
محسن ملایری، کارآفرین حوزه دیجیتال و بنیان گذار کانون کارآفرینی ایران که هر ساله هفته جهانی کارآفرینی در ایران را برگزار می کند، در این باره می گوید ” در اینجا تحریم ها کارآفرینان را بسیار محدود می کند.” او بنیان گذار شتاب دهنده آواتک در دانشگاه تهران نیز هست. آواتک با ۱۰ استارتاپ در گروه اولش کار می کند. در ادامه او می گوید ” همیشه نقطه ای در تجارت در ایران هست که به خاطر بازارها دیگر رشدی حاصل نمی شود.”
ماریا ادینسا، کارآفرین و خبرنگار Articstartup که یک بلاگ است اظهار می کند که با وجود علاقه بسیار در زمینه کارآفرینی در لتوانی کمبود بودجه اولیه باعث کاهش رشد استارتاپ ها است. خیلی از سرمایه موجود در این کشور که سال ها تحت اشغال شوروی بوده از طریق دولت حاصل می شود. او می گوید که هیچ کس نمی خواهد در مراحل اولیه استارتاپ ها سرمایه گذاری کند.
کریست آواست، مدیر اجرایی موسسه Garage48 که موسسه ای ست که بوتکمپ هایی برای استارتاپ های موبایل و وب سایت در شرق اروپا دارد می گوید ” سرمایه های اولیه معمولا خروجی ای به سرمایه گذار نمی دهند و معمولا هیچ تضمینی هم وجود ندارد که این یک سرمایه گذاری سودآور است. به همین دلیل است که سرمایه گذاران خصوصی هم معمولا از این نوع سرمایه گذاری در تجارت های نوپا هراس دارند.”
او اضافه می کند که به دلیل همین محدودیت های سرمایه گرفتن است که بعضی از کارآفرینان به دنبال سرمایه به کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و آلمان روی می آورند. او می گوید ” اگر شما ایده و تیم خوبی دارید هیچ چیزی راه شما را سد نمی کند که از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا سرمایه بگیرید.”

آگاهی مهم ترین چیز است.

حتی برای کشورهای بیشتر توسعه یافته هم چالش هایی وجود دارد. مثلا در برخی کشورها پدر و مادر ها هنوز فکر می کنند کارهای معمولی و بی ریسک تر بهتر است و به همین دلیل جوانان را از راه انداختن استارتاپ ها بر حذر می دارند.
بر خلاف این کشورها، مثلا کشور دانمارک برای کارآفرینان جای بسیار خوبی است. راسموس وینستد شرنینگ ، مدیر عامل مرکز اقتصاد تجربی در دانمارک می گوید ” در دانمارک کارآفرینان را می پرستند اما تعداد خیلی کمی از مردم دوست دارند کارآفرین باشند.”
او می گوید شاید یکی از دلایلش ترس از دست دادن مزایای رفاه اجتماعی است. او می گوید “اگر در این کشور شما برای کسی کار کنید یک سال مرخصی زایمان همراه با حقوق دارید اما اگر کارآفرین باشید این طور نخواهد بود. پس شما اگر کارآفرین باشید قطعا احساس ناامنی اقتصادی می کنید.”

خلاقیت

مدیر اجرایی مسابقه International Creative Business Cup Finals که یک مسابقه جهانی بین کارآفرینان خلاق در هفته کارآفرینی جهانی است ، می گوید ما درصدد ایجاد انگیزه هستیم. ایده این است که کارآفرینانی از حوزه های خلاقی مثل معماری، فشن و بازی و غیره جذب کنیم. او می گوید این افراد خلاق لزوما مهندس یا فارق التحصیلان MBA نیستند با این وجود توانایی های زیادی دارند مثل افرادی چون Donna Karan یا Disney. سال پیش ۱۷ کشور در این مسابقه شرکت کردند. امسال بیش از ۵۰ کشور با هم رقابت می کنند.
یکی از ایده های برنده پارسال Rokoko بود که توسط ِاکوب بالسلو ۲۷ ساله در مارچ همان سال شکل گرفت. او یک دانشجوی رشته فیلمسازی بود که قبلا در یک شرکت بزرگ فیلم سازی در دانمارک کار می کرد.Rokoko هم اکنون با اجرای انیمیشن های زنده برای کودکان در سطح کشوری در حال رشد است.
شرنینگ می گوید که هدف مدافعین کارآفرینی در هفته کارآفرینی جهانی پیدا کردن سرمایه گذاران بیشتری ست که علاقه مند به سرمایه گزاری در ایده هایی مثل ایده بالسلو هستند، ایده هایی که برخلاف IT کسی با آن ها آشنایی ندارد.


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • hojat mounesian در ۱۳۹۳/۱۰/۰۹ گفته :

    khoda ghovat

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا