۴ راه برای خلق ایده کسب و کار

     ۱۳۹۳/۰۸/۰۷     ارائه ها و فایل ها مقالات      ۱     36,548

خلق یک «ایده کسب و کار» جدید، لزوما به معنای خلق یکباره و ناگهانی مدل کسب و کار خلاقانه‌ای که تا به حال وجود نداشته نیست. کار شما با تقلید از مدل‌های کسب و کار موجود و سعی در نوآوری در آنها برای ایجاد مزیت رقابتی با رقبای دیگر بازار باید شروع شود. برای این کار بوم مدل کسب و کار ابزار قدرتمندی است که امکان ایده‌پردازی به ما در چهار کانون مهم یعنی منابع، ارزش، مشتری و منابع مالی می‌دهد.


همین متن را به صورت اسلاید می‌توانید مشاهده کنید: Business idea generation from Mahdi Nasseri

داستان همه کارآفرینان معمولا از یک جمله آغاز می‌شود: «من ایده‌ای دارم». این جمله گرچه آغازی برای داستان صدها کارآفرینی موفق و هزاران کارآفرینی ناموفق بوده است ولی، خود پایان ساعت‌ها و روزها و هفته‌ها و گاه سال‌ها کلنجار رفتن و سعی و تلاش فرد است که معمولا سخنی از آن به میان نمی‌آید. ولی واقعا چگونه می‌توان یک ایده کسب و کار جدید خلق کرد؟ این پرسشی است که شاید بتوان از جنبه‌های مختلف به آن پاسخ گفت و در این نوشتار ما «ایده‌آفرینی» را به عنوان یکی از مراحل سیستماتیک «کارآفرینی» و مبتنی بر مدل کسب و کار معرفی می‌نماییم. پس اگر با مدل کسب و کار و به خصوص «بوم مدل کسب و کار» آشنا نیستید به شما توصیه می‌کنم قبل از مطالعه این نوشتار با این ابزار و روش قدرتمند آشنا شوید. (لینک‌)

یک «ایده جدید کسب و کار» از لحاظ معنایی رابطه تنگاتنگی با خلاقیت دارد و چون هنوز هیچ فیلسوفی تعریف استاندارد و فراگیری از خلاقیت ارائه نکرده است شاید نتوان تعریفی جامعی از یک «ایده جدید کسب و کار» و به تبع آن فرایند منتهی شده به آن یعنی فرایند «خلق ایده کسب و کار» ارائه نمود. ولی ما مهندسان برخلاف فیلسوفان با تعاریف کاربردی مفاهیم هم راضی می‌شویم. پس شاید بتوان تعریف ساده ولی کاربردی از یک «ایده جدید کسب و کار» ارائه نمود.

یک «ایده جدید کسب و کار» از لحاظ کاربردی رابطه تنگاتنگی با «نوآوری در بازطراحی یک مدل کسب و کار موجود» دارد. می‌دانم که این تعریف نه تنها مشکل را حل نکرد که ظاهرا کمی مشکل پیچیده‌تر هم شد. ولی اجازه بدهید تا براساس بوم مدل کسب و کار کمی بیشتر توضیح دهم.

یک باور نانوشته ولی عمومی و فراگیر وجود دارد که بسیار سخت‌گیرانه‌است. طبق این باور، «ایده جدید کسب و کار» یعنی ایجاد خلاقانه یک مدل کسب و کار کاملا جدید که تا به حال وجود نداشته است. یعنی طراحی خلاقانه تمام ارکان یک بوم مدل کسب و کار، به نحوی که تا به حال به ذهن کسی خطور نکرده است. اگر شما هم اینطور فکر می‌کنید و حتی فکر می‌کنید می‌توانید در دنیای کنونی مدلی از کسب و کار ایجاد کنید که تا به حال وجود نداشته است پس شما چاره‌ای ندارید جز اینکه یک نابغه باشید، در غیر این صورت شکست‌های بسیار سختی خواهید خورد. و اگر مطمئنید که یک نابغه‌اید توصیه می‌کنم وقت‌تان را با خواندن ادامه این نوشتار تلف نکنید.

در یک باور درست، یک «ایده جدید کسب و کار» یعنی نوآوری در بازطراحی یک یا چند رکن از ارکان مدل کسب و کار و تقلید بقیه ارکان از رقبا؛ بله اشتباه تایپ نکرده‌ام: تقلید از رقبا (این دفعه بزرگ‌تر نوشتم که مطمئن شوید اشتباهی در کار نیست). و نوآوری یعنی طرحی برای ایجاد تمایز رقابتی. اگر بخواهم خلاصه‌تر بگویم یعنی شما باید بخشی از کار را به روشی انجام دهید که بقیه رقبای‌تان بلد نیستند و این تمایز باید به نحوی باشد که برای شما مزیت رقابتی ایجاد کند.

هنر شما در این نیست که وارد بازاری بدون رقیب شوید یعنی کسب و کاری ایجاد کنید که تا به حال به ذهن کسی خطور نکرده است. هنر کارآفرینی در این است که بتوانید با تغییری هرچند کوچک ولی خلاقانه در انجام یک کسب و کار موجود (یعنی همان مدل کسب و کار) مشتریان رقبای‌تان را نصیب خود کنید. از این روست که گفتم: «خلق ایده کسب و کار جدید» یعنی « نوآوری در بازطراحی یک مدل کسب و کار موجود». [در زبان انگلیسی به درستی از واژه generation برای ساخت مدل کسب و کار استفاده می‌شود و معنایی که از این کلمه به ذهن متبادر می‌شود یعنی ساخت پدیده‌ای جدید برمبنای ایجاد تغییرات و بهبودهایی در پدیده‌های موجود. در حالی که ترجمه کلمه generation در زبان فارسی به کلمه خلق این معنا را از بین برده و این گونه به نظر می‌آید که منظور از خلق، ایجاد یک پدیده جدید از هیچ و عدم است.]

بنابراین مدل کسب و کار، نقطه شروع خوبی برای فرایند «خلق ایده کسب و کار جدید» است. و از این رو، چه ابزاری بهتر از «بوم مدل کسب و کار» برای آغاز «ایده‌آفرینی».

بر اساس آنچه در کتاب «خلق مدل کسب و کار» پیشنهاد شده است، هر ۹ رکن سازنده بوم مدل کسب و کار می‌تواند نقطه آغازی برای خلق ایده جدید کسب و کار باشد. به هنگام «ایده‌آفرینی» این ۹ جزء سازنده را می‌توان به چهار کانون نوآوری اساسی تقسیم‌بندی کرد: بر اساس منبع (شامل سه جزء شرکای کلیدی، فعالیت‌های کلیدی و منابع کلیدی)، ارزش پیشنهادی، مشتری (شامل سه جزء بخش مشتری، ارتباط با مشتری و کانال‌های توزیع) و منابع مالی (شامل دو جزء هزینه‌ها و درآمدها).

توجه به نکات زیر قبل از توضیح هر یک از چهار کانون فوق ضروری است:

  • هر یک از چهار کانون فوق می‌تواند به عنوان شروع تغییر بزرگی در مدل کسب و کار باشد و به احتمال زیاد باقی اجزاء مدل کسب و کار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • گاهی اوقات فرایند خلق ایده جدید با نوآوری در چندین کانون مختلف پدید می‌آید.
  • شناسایی کانون مورد نظر و نحوه نوآوری در آن، مبحث دیگری است که در حوزه هدف این نوشتار نیست.

برای خلق یک ایده کسب و کار جدید می‌توانید از گام‌های زیر پیروی کنید:

  1. موضوع کسب و کار خود را انتخاب کنید.
  2. از بین مدل‌های موجود کسب و کار یکی را انتخاب کنید.
  3. با یک تحلیل از نقاط قوت، نقاط ضعف و شناخت فرصت‌ها و تهدیدها به نوآوری در یکی از کانون‌های ایده‌آفرینی بپردازید.
  4. مدل کسب و کار خود را با مشتری بسنجید.

۱. بر اساس منبع

نوآوری بر اساس منبع، ریشه در زیرساخت‌ها (شامل منابع و فعالیت‌های کلیدی) و شرکای کلیدی موجود دارد. در این استراتژی، ایده اصلی ایجاد فرصتی جدید و یا استفاده از فرصتی موجود برای بهبود کارآیی و بالا رفتن بهره‌وری در فرایندهای کسب و کار است. نوآوری در این کانون را می‌توان با روش‌های مختلفی ایجاد کرد:

  • استفاده از منابع موجود یا بکارگیری منابع جدیدی که رقبای شما به آن دسترسی ندارند.
  • بازطراحی کارآتر فعالیت‌های کلیدی که می‌تواند مبتنی بر فناوری‌های جدید باشد.
  • دسترسی آسان به یک شریک تجاری منحصربه‌فرد که فرایندهای کسب و کار شما را با کیفیت بالاتری پشتیبانی می‌کند.

این تاکتیک‌ها باعث بالا رفتن بهره‌وری شده و به تبع آن، برای شما مزیت رقابتی با رقبای‌تان ایجاد خواهد کرد.

برای مثال خدمات ابری آمازون در زمینه وب بر اساس زیرساخت پردازشی و سرورهای قدرتمندی که برای پشتیبانی خرده‌فروشی سایت آمازون در دسترس بودند، شکل گرفت. خدمات جدید آمازون، شامل ارائه ظرفیت‌های پردازشی سرور و فضای ذخیره‌سازی به شرکت‌های دیگر است.

۲. براساس ارزش پیشنهادی:

نوآوری بر مبنای پیشنهاد در برگیرنده خلق ارزش‌های پیشنهادی جدید است که سایر اجزای سازنده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوآوری می‌تواند به معنای ارائه یک ارزش جدید، متمایز و جهشی بوده و یا ممکن است ارائه ارزش‌های موجود بازار با لحاظ برخی ویژگی‌های متمایز باشد. نوآوری شما در ارزش‌های پیشنهادی ممکن است به یکی از اشکال زیر باشد:

  • کمّی: از قبیل قیمت، سرعت، عملکرد، ریسک و…
  • کیفی: همچون طراحی، تجربه کاربری، برند، راحتی، تازگی، سفارشی‌سازی و…

مثال: هنگامی که شرکت سمکس (یک تولید کننده سیمان مکزیکی) متعهد شد که سیمان پالایش شده (خالص) را به جای عرف ۴۸ ساعته در ۴ ساعت تحویل دهد، ناگزیر شد تا مدل کسب و کار خود را متحول سازد. این نوآوری به سمکس کمک کرد تا از یک تولیدکننده محلی سیمان در مکزیک به دومین تولیدکننده بزرگ سیمان در دنیا تبدیل شود.

۳. براساس مشتری:

نوآوری‌های بر اساس مشتری، برپایه نیازهای مشتری، سهولت در دسترسی و افزایش راحتی شکل می‌گیرد. این کانون در برگیرنده سه جزء زیر می‌شود که بازطراحی مجدد هر یک از آنها با هدف ایجاد تمایز با رقبا، می‌تواند منجر به خلق یک ایده کسب و کار شود:

  • بخش مشتریان: مشتریان جدید را هدف بگیرید، نیازهای پنهان و برطرف‌نشده را شناسایی کنید، روی دسته خاصی از مشتریان تمرکز کنید یا بازار خود را به یک بازار انبوه تبدیل کنید. هدف ارائه ارزش به کسانی است که حاضرند به خاطر آن به شما پول دهند نه به رقیبان‌تان.
  • ارتباط با مشتری: سعی کنید در جذب، حفظ و افزایش مشتریان راه‌های خلاقانه‌ای بیابید. فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی راهکارهای نوینی برای این منظور در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که شما با استفاده از آنها می‌توانید مدل کسب و کار متمایزی بسازید.
  • کانال‌ها: پنج فاز مختلف کانال‌های کسب و کارتان را بازطراحی بکنید: ۱. چگونه مشتریان خود را از محصولات خود آگاهمی‌کنید؟ ۲. چگونه به آنها امکان ارزیابی ارزش پیشنهادی خود را می‌دهید؟ ۳. مشتریان چگونه برای خرید محصولات شما باید اقدام کنند؟ ۴. ارزش پیشنهادی خود را چگونه به مشتریان تحویلمی‌دهید؟ و ۵. چگونه خدمات پس از فروشتان را به مشتریان ارائه می‌دهید؟

مثال: ۲۳andme تست DNA سفارشی‌شده را به افراد عادی ارائه داد؛ خدمتی که قبل از آن به صورت اختصاصی برای افراد متخصص در بخش سلامت و پژوهشگران در دسترس بود. این موضوع مستلزم تغییرات زیادی در ارزش پیشنهادی و تحویل نتایج تست بود که این شرکت این تغییرات را توسط پروفایل‌های تحت وب که به صورت انبوه سفارشی‌شده بودند، انجام داد.

۴. براساس تامین مالی:

نوآوری‌هایی که پیشران آنها جریان‌های جدید درآمدی، سازوکارهای قیمت‌گذاری یا ساختارهای هزینه کاهش یافته است در این دسته قرار می‌گیرند. نوآوری در این کانون را می‌توان به دو بخش زیر تقسیم کرد:

  • کاهش هزینه‌ها: به فرایندها، فعالیت‌ها و منابع کلیدی مورد نیاز خود بیاندیشید. سعی کنید راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های جاری خود بیابید. بعضا با استفاده هوشمندانه از منابع و کاهش هزینه‌ها می‌توان حاشیه سود بیشتری نسبت به رقبا در بازار داشت.
  • افزایش درآمدها: مدل‌های درآمدی بسیاری وجود دارند. بسیاری از مدل‌های کسب و کار تنها با تغییر جریان و روش درآمدی خود تمایز رقابتی ایجاد می‌کنند. روش درآمدی را انتخاب کنید که به نفع مشتریان شما هم باشد. در این صورت آنها برای کاهش هزینه‌های خود شما را انتخاب خواهند کرد.

مثال: وقتی شرکت زیراکس، مدل زیراکس ۹۱۴ (یکی از اولین دستگاه‌های کپی‌کننده کاغذهای معمولی) را در سال ۱۹۵۸ اختراع کرد، قیمتی بسیار بالاتر از سطح قیمت‌های بازار برای آن در نظر گرفت. اما زیراکس یک مدل کسب و کار جدید توسعه داد که در آن ماشین‌های کپی به قیمت ۹۵ دلار در ماه اجاره داده می‌شدند. این خدمت شامل ۲۰۰۰ صفحه کپی رایگان بود و اضافه بر این تعداد، قیمت هر برگ کپی ۵ سنت بود. این گونه بود که مشتریان ماشین‌های جدید را در اختیار گرفتند و شروع به کپی کردن هزاران صفحه کاغذ در ماه نمودند.

نوآوری‌های چندگانه

نوآوری‌هایی هستند که توسط چندین کانون ایجاد می‌شوند و تاثیر زیادی بر چندین جزء سازنده مدل کسب و کار دارند.

مثال:  هیلتی، تولیدکننده جهانی ابزارهای حرفه‌ای ساخت، مسیر خود را از فروش محصولات به اجاره مجموعه ابزارها به مشتریان تغییر داد. این یک تحول عظیم در ارزش پیشنهادی هیلتی بود. اما از سوی دیگر جریان‌های درآمدی این شرکت نیز از درآمدهای حاصل از فروش یکباره محصول به درآمدهای حاصل از خدمات مکرر تغییر یافت.

و اما در آخر:

یک «ایده کسب و کار» جدید، لزوما به معنای خلق یکباره و ناگهانی مدل کسب و کار خلاقانه‌ای که تا به حال وجود نداشته نیست. کار شما با تقلید از مدل‌های کسب و کار موجود و سعی در نوآوری در آنها برای ایجاد مزیت رقابتی با رقبای دیگر بازار باید شروع شود. برای این کار بوم مدل کسب و کار ابزار قدرتمندی است که امکان ایده‌پردازی به ما در چهار کانون مهم یعنی منابع، ارزش، مشتری و منابع مالی می‌دهد.

Business idea generation from Mahdi Nasseri

درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • محمد رضا باعزم در ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ گفته :

    با توجه به متنی که گفتید من نابغه هستم اما هیج وقت جرات نمی کنم ایده هام و نو آوری هام رو پیش کسایی که میتونن کمکم کنن بگم چون خیلی راحت ایده رو کش می رن و چیزی به من نمی ماسه! متاسفانه این جنگلیه که در ایران راه افتاده و بزرگتر کوچک تر رو شکار میکنه! ممکنه الان بگید خوب به خانه ی کارآفرینی مراجعه کن به پارک و سازمان رشد مراجعه کن و … اما متاسفانه کی می خواد تضمین کنه که برای ایده های من و خیلی های مثل من چه اتفاقی میوفته؟ من سه تا ایده ۳ سال پیش برای کنگره موبایل ایران فرستادم اما هیچی که بهم ندادن بماند ایده ها رو با یه تغییرات هر کدوم از اوپراتورا کش رفتن و استفاده کردن! مطمئنا شکایت از شرکتی که مالیات سالانش فقط ۱۰ هزار میلیارده تو اینجا اصلا جواب نمی ده! هر وقت زیر ساختها درست شد اون موقع اگه من و امثال من باشن شاید یه کارایی بکنن و گرنه که…

  • راه‌هایی برای خلق ایده کسب و کار | مهدی ناصری | وبلاگ در ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ گفته :

    […] در سایت کاریا منتشر شده و برای خواندن آن می‌توانید به این لینک مراجعه نمایید. در ادامه اسلایدهای مرتبط با این مطلب را […]

  • رسول پورامینی در ۱۳۹۳/۰۸/۰۸ گفته :

    با سلام
    همونطور که دوستمون هم گفتند تو ایران فعلا هیچ زیر ساخت امنی جهت حفاظت از ایده و ایده پردازان وجود ندارد . بنده خودم تو کنگره موبایل و زیر مجموعه اون یعنی آی پلاس شرکت کردم که ایده بنده جزو ۱۰ ایده برتر رفته واسه مرحله نهایی ، که تومرحله نهایی به خاطر یک سری دلایل عجیب رد شده ولی یک ماه نشد که ایده تو بازار اپلیکیشن ها جولان میداد . ( که یکی از داوران نهایی بنده آقای ملایری عزیز بودند ) ولی به جاش ایده هایی پذیرفته شدند که الان خریداری ندارند و اصلا راه اندازی نشدند.
    اگه واقعا تو کشور خودمون بیان به جای برگزاری این همه استارتاپ ها و مقالات که صرفا جهت رفع تکلیف و ظاهر سازی داشته و دارند برگزار و یا تدوین و انتشار میدند به فکر زیر ساخت و رفع مشکل اصلی باشند خیلی بهتره . یعنی یک راه کار عملی و علمی جهت رشد سریع کارفرینی هدفمند در جامعه برای کارفرینان و ایده پردازان
    که می تونیم با یک گردهمایی و هم اندیشی به یک راه حل جامع برسیم .
    بنده خودم نمی گم نابغه هستم ولی واقعا ایده های خوبی دارم که بعضی هاشون تا به حالا کار نشده ولی نیاز به یک پشتیبان دارم یه گروه یه تیم . که تو ایران به هر کی می گی آقا ایده از من سرمایه از تو و یا اجرا از تو یا بهت می خنده ، یا ایدتو می گیره و خداحافظ، یا برای اجرا ازت پول می خواد .

    ولی یه کار خیلی پسندیده ای که به تازکی توسط آقای ملایری عزیز انجام شد راه اندازی آواتک بود که شاید رویای بسیاری از افرادی مثل من وجود همچین فضا با امکان مرتبط بود که خدارو شکر به وقوع پیوست ولی بازم اگر به درد من شهرستانی نخوره گره خیلی از دوستان کارآفرین و ایده پرداز رو باز می کنه .

    امیدوارم آواتک به اندازه ای پیشرفت داشته باشه که همه ما بتونیم برای تحقق و پرورش و همچنین انتشار ایده هامون ازش استفاده کنیم .

    با تشکر

  • 4 راه برای خلق ایده کسب و کار | مهدي ناصري در ۱۳۹۳/۰۸/۰۹ گفته :

    […] در سایت کاریا منتشر شده و برای خواندن آن می‌توانید به این لینک مراجعه نمایید. در ادامه اسلایدهای مرتبط با این مطلب را […]

  • مهدی ناصری در ۱۳۹۳/۰۸/۱۱ گفته :

    دوستان ایده دزدیدنی نیست ایده اجرا کردنیه. دنیا عوض شده و دیگه ۱۰۰ سال پیش نیست که ایده‌ها را پنهان می کردن تا یک روزی به صورت یک اختراع ثبتش کنند. الان شک نکنید هر ایده جدیدی که به ذهنتون می رسه به طور همزمان به ذهن حداقل ۱۰۰ نفر دیگه هم رسیده. و این یعنی اینکه اگر بیشتر از اینکه تلاش کنید تا ایده تون اجرا بشه، سعی کنید تا اون رو از گزند دزدیده شدن در امان نگه دارید، به زودی خواهید دید یکی از بقیه ۹۹ نفر ایده رو اجرایی کرده. و اون وقت باید بشینید و خودتون رو با این تفکر اشتباه تسلی بدید که ایده تون دزدیده شده.

  • رسول پورامینی در ۱۳۹۳/۰۸/۱۱ گفته :

    من تا حدی حرف شما رو قبول دارم ولی تا حد زیادی رو نه . بله درسته که این ایده ای که ما داریم شاید تعدادی از افراد دیگه در سراسر دنیا داشته باشند ولی اجرا کردنشو چی ؟ آیا همه توانایی مالی ، فنی ایده رو دارند ؟ اینجا بحث دزیدن ایده نیست بحث نبود ساختار مناسب ، امکانات مناسب هستش شما تو هیچ جای دنیا به غیر از ایران نمی تونی ببینی که افراد دارای ایده از نبود زیر ساخت های لازم برای اجرا ایدشون واقعا واقعا رنج ببرند . تا تو کشور اهمیت ایده و ایده پرداز به خوبی درک نشه و آنالیز کافی رو از شرایط موجود نداشته باشیم و فقط ظاهر قضیه رو نگاه نکنیم نمیشه و نمیتوان بحثی رو در این رابطه مطرح کرد .
    الان هم تو کشور خودمون تا می خوای یه قدم برای اجرای ایدت برداری هزار تا مانع جلوته آیا این مشکل تو کشورهای دیگه هستش ؟ نه قطعا نیستش .
    شما تو همین کشور خودمون ، فقط خواهشا یه کمی واقع بینانه نگاه کنید چند تا اپلیکیشن داخلی خوب با ایده نو سراغ دارید آیا به تعداد انگشتان دست میرسه ؟ فقط کمیت برامون مهم نباشه . چند تا سایت و اپلیکیشن ایرانی می شناسید که یه ایده نابی پشتشون باشه ؟ داریم اصلا ؟ نه نیستش چون ایده ای نداریم ولی پولشو داریم که دقیقا کپ نمونه خارجی رو بزنیم .
    چند تا شرکت و مرکز میشناسید که بتونه به نیاز منه ایده پرداز جواب بده ؟ چند تا ؟
    از این استارتاپ هایی که برگزار شده چند ایده که جزو ایده های برتر شدند الان اجرا شدند و تو بازارهای هدف خودشون هستش ؟ نه نیستند ما هنوز خیلی راه داریم خیلی ………………
    من که خودم ترس دزدیده شدن ایده رو به هیچ عنوان ندارم چون بایستی یه جا محک بخوره و آنالیز بشه . من ترس نبود فرهنگ ، امکانات ، تجهیزات ، تخصص ، تیم و یا همکار …….. را دارم که هر روز بیشتر میشه .
    اگه خواستید من یکسری از مستنداتی رو که نشون میده ما ایده پردازها دست رو دست نذاشتیم و هر روز ، هر ماه هر سال به دنبال یک گزینه اونم یه پشتیبان می گردیم رو براتون ارسال می کنم. که شما هم به نتیجه صحبت های بنده برسید .البته نتایج قابل توجه ای هستند .

    به هرحال ما برامون رویا شده رسیدن به خواسته هامون ولی امیدوارم بازم امیدوارم تو مملکت خودمون روزی برسه به تموم خواسته های برحقمون برسیم .

    انشاالله

  • م.روحی در ۱۳۹۳/۰۸/۱۵ گفته :

    با سلام
    من هم با صحبت های دوستمان اقای پور امینی موافقم و چنین مشکلی را هم من تجربه کرده ام ولی به عنوان پیشنهاد یک وبسایت را معرفی میکنم که خیلی خالصانه کمکم کرده اند و شما هم می توانید به آن مراجعه فرمائید
    http://www.modir1404.com-www.modir1404.ir

  • علی در ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ گفته :

    سلام به شما دوستان عزیز
    تعریف خلاقیت و هیچ مفهوم دیگری به عهده فیلسوفان نیست! تعریف هر واژه و مفهوم کار ادیبان است که البته خلاقیت تعریف دارد وتعریفش درمعنای خود کلمه هست . مسئله بعد اینکه بحث موفقیت در ایده و توسعه ان به قوانین هیچ مملکتی وابسته نیست بلکه همبسته است موفقیت به کاربسته شدن ویاپولساز شدن دو مسئله جداگانه هستند مشکل اصلی در جامعه ما عدم درخواست ایده است وگرنه ایده پردازان خوب وزیادی درکشور هستند این ایده پردازان موفق هم بیشتر درتلاششان به تحمیل ایده شان به جامعه موفق بوده اند.

  • امیر رجبی در ۱۳۹۳/۱۱/۲۱ گفته :

    سلام دوستان گرامی
    من ۲۴ سالمه ودیپلم مکانیک دارم و در پرس کاری کار میکنم روزی۱۲ ساعت هم کارش به درد نمیخوره نه حقوق درستی میده .از کار گری کردن برا شرکت خسته شدم ومیخوام برای خودم کار کنم لطفا بهم کمک کنید و راهنماییم کنید
    من با پس اندازم یک پیکان وانت خریدم و ۱۷ ملیون تومن هم پول دارم عموم هم یک مغازه در مشکین اباد کرج دارد و کفته میتونم در ان جنس بریزم ویا کلا یه کاری رو توش شروع کنم البته ازم هیچ اجاره ای نمیگیره
    مغازه در خیابان اصلی نیست و در محله و جای شلوغیه سه تا سوپر مارکت داره ولباس فروشی هم داره
    اگر ایده ای دارید لطفا راهنماییم کنید کم چکاری میتوانم انجام بدم
    ممنونم امیر رجبی ۹۳/۱۱/۲۱

  • محمد میرمیران در ۱۳۹۳/۱۱/۲۵ گفته :

    من در حال حاضر کارمندم. فوق لیسانس مکانیک هستم و دنبال کسی با ایده ای بکر جهت شروع کسب و کار کوچک می باشم در صورت تمایل تماس بگیرید ۰۹۱۲۲۴۹۲۲۸۷

  • یوناب در ۱۳۹۳/۱۲/۲۲ گفته :
  • دیجی نقد در ۱۳۹۴/۰۱/۱۱ گفته :

    جالب بود

  • عباس جوان در ۱۳۹۴/۰۳/۲۹ گفته :

    سلام دوستان من مطالبتون خوندم.خیلی لذت بردم ،من خودم توی کار فروش هستم ولی دنبال یه کاری هستم که بتونم واسه خودم کار کنم ،من لیسانس دارم،سرمایه اندکی هم دارم ادم باهوشی واستعدادی هم هستم )تعریف از خود نباشه(اگه کسی میتونه کمکم کنه ممنونش میشم .من کلا ادم اجتماعی هستم ،پایه هر کار خوبی هستم. لطفا راهنماییم کنید اینم شماره خودمم۰۹۳۵۷۶۴۵۷۸۸ʹمرسی ازاینکه وقت گذاشتین پست منو خوندین

  • علی کمالی در ۱۳۹۴/۰۴/۰۱ گفته :

    سلام دوستان من خودم چندتا ایده خوب داشتم و دارم خیلی هم دنبال جایی گشتم ک بتونن روی این ایده ها سرمایه گذاری کنن. تقریبا یک سال هست که دائما دنبال شخصی یا شرکتی میگردم که بتونه حمایتهای مالی بکنه و ایدرو به قول خودمون ندزدن ، بالاخره موفق شدم یه شرکتی به نام ایرانیان موفق هست که خیلی میتونه کمکتون کنه آدرس ایمیل و وبسایتشون رو براتون میزارم [email protected] , irmovafagh.co.ir

  • فرید در ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ گفته :

    با سلام من فوق لیسانس شیمی آلی دارم از گیلان و علاقه زیادی به کار آفرینی و تولید دارم دنبال خیلی کارها هم رفتم ولی شکست خوردم من یه زمین ویک سوله کوچک هم دارم هوش و استعداد خوبی هم دارم لطفا بنده را راهنمایی کنید و آماده همکاری با سرمایه گذار هم دارم ۰۹۱۱۶۰۵۵۱۰۶

  • حامد زندی در ۱۳۹۴/۰۵/۰۵ گفته :

    سلام دوستان عزیز!!بنده لیسانس مهندسی عمران هستم از کرمانشاه و دنبال کسی میگردم که دارای ایده ای نو در زمینه ساختمان و سایر موارد مربوط به ان باشد که بتوانبم به کمک هم یک کارو کسب و کارافرینی خوبی داشته باشیم!!!اگر کسی تمایل به همکاری با من داشت با این شماره تماس بگیره!!!۰۹۲۱۴۸۳۱۱۲۹

  • محمدجواد در ۱۳۹۴/۰۶/۲۰ گفته :

    سلام من هم یه دانش اموز هستم ۱۷ سالمه هیچ دپلمی هم ندارم بی استعداد و بی مخ هستم هیچ گونه هوش و قوه ی ذهنی هم ندارم البته از خود تعریف نباشه سرمایه بنده هم ۵ هزار تومن چه راهکاری پیشنهاد میدید واسه بهبود زندگی من و پیشرفت مالی با تشکراز خواننده گرامی . شماره تماس :۰۹۲۱۲۴۸۶۹۸۶

  • مهدی در ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ گفته :

    بهترین ایده با ۳۰ میلیون نمیدونم برای مسب کار چی کار باشه که بعدها بتونی ادامه بدی

  • آراز در ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ گفته :

    سلام من ساکن استان قزوینم و شغلم در حال حاضر کارمند اداره دامپزشکیم سرمایه دارم و چند تا ایده کاری در زمینه شغلیه خودم هم دارم ولی انجام دادن هر کاری نیاز به یه شریک خوب و نیاز به یه کار گروهی داره از کسایی که سرمایه دارن و ایده کاری خوب با من تماس بگیرن
    ۰۹۱۲۰۹۶۵۲۸۲
    جعفری

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا