یک فرصت طلایی برای موفقیت

     ۱۳۹۳/۰۷/۳۰     مقالات           854

در ۱۰ سال گذشته استارتاپ های زیادی شکست خورده‌اند، در ایران راه اندازی شده اند و به دلایل مختلف موفق نشدند رشد کنند و به اصطلاح Fail شده اند. البته موفقیت های زیادی هم در طول این سال‌ها برای استارتاپ‌های ایران بوجود آمده است. که فقط و فقط به تلاش بنیانگذاران این استارتاپ‌ها مربوط است. تجربه هایی که این دوستان در طول سالیان گذشته کسب کرده اند ٬ همواره با شادی همراه نبوده٬ بسیاری از این تجربه‌ها حاصل شکست‌های سنگینی بوده‌است که فقط یک کار آفرین می‌تواند بعد از این شکست‌ها دوباره بایستد و مسیر خودش را ادامه دهد.

اما این تجریه طلایی برای کسانی که امروز وارد مراکز شتابدهی می‌شوند یک فرصت بی‌نظیر است. تجربه‌ای چند ساله که در مدت زمانی کوتاه در اختیار یک تیم قرار می‌گیرد را به راحتی نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد. موفقیت‌ها و شکست‌های کسانی که در ۱۰ سال گذشته این تجریه‌ها را کسب کرده‌اند و در مدت زمانی کوتاه این تجربه را در اختیار تیم‌های جوان قرار می‌دهند.

برای هر کسب که می‌خواهد کسب و کار خود را راه‌اندازی کند، این یک فرصت طلایی است. حال این سوال مطرح می‌شود که چه مواردی را باید در یک مدت کوتاه یادبگیریم. مطالب آموزشی مجزا از موارد مرتبط با راه اندازی کسب و کار را از نظر من می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد؛

  •  آموزش های مرتبط با کسب و کار
  •  فراگرفتن فرهنگ استارتاپی
  •  شبکه سازی و استفاده از فرصت‌های پیش رو
  •  جذب سرمایه و توسعه کسب و کار

در طول زمانی که برای انتخاب تیم‌ها با آواتک همکاری داشتم. یکی از بزرگترین مشکلاتی که احساس کردم تیم‌ها با آن درگیر هستند. نگاه پروژه‌ای به ایده و کسب و کار بود. همه باید این را بدانند “شما روی یک پروژه کار نمی‌کنید استارتاپ شما زندگی، کسب و کار و آینده شماست” این نکته بسیار مهم است. پروژه یک روز شروع می‌شود و یک روز به پایان می‌رسد. اما کسب و کار و زندگی تمام شدنش به پایان عمر هر کسی ارتباط دارد.

یکی دیگر از مواردی که هر تیم باید بیاموزد، مدیریت محصول است. به طور مشخص هر تیم استارتاپی باید چند نکته را بداند و به آنها باور داشته باشد. اولین نکته این است که باید بازار را به طور دقیق شناخت و محصولی را تولید کرد که مورد نیاز بازار است. دومین نکته، توجه به این موضوع است که آنچه در فکر ماست، حتما نیاز کاربر نیست. سومین نکته اهمیت رفتن به بازار و آزمایش کردن محصول و راه حل خودمان است.

شما فقط زمانی موفق خواهید شد که محصولی را تولید کنید که یک نیاز از بازار را به درستی شناخته باشد و راه کاری مناسب برای رفع آن ارائه داده باشد.

یکی دیگر از موارد که هر استارتاپ باید به شدت روی آن کار کند “تیمسازی” است. در یک استارتاپ، تیم از خود ایده مهم‌تر است. همیشه به این فکر کنید که اگر در این ایده شکست خوردید. این تیم ماست که تا پایان مسیر با شما بوده و اگر بخواهید کار دیگری شروع کنید، می‌توانید با همین تیم به دنبال موفقیت خود باشید. توجه به این دو نکته در این موضوع لازم است؛

  •  مدیر نباشید، بلکه رهبر تیم باشید تا دیگر اعضا با عشق با شما کار کنند.
  •  تیم شما باید به اینکه راهی که تا ۶ ماه دیگر می‌روند درست است، باور داشته باشند.

نکته بعدی برای تیم‌هایی که وارد مراکز شتابدهی می‌شوند این است که به درستی درک کنند که مراکز شتابدهی یک مسابقه برای برای ورود و خروج نیستند. مراکز شتابدهی بخش کوچکی از پازل موفقیت شماست. مهم نیست که در مرکز شتابدهی پذیرفته می‌شوید. مهم نیست که در دوره پیش شتابدهی موفق شوید یا خیر. مهم این است که هر فرصتی در مسیر موفقیت خود به درستی استفاده کنید. مهم این است که شما در طول ۲ ماه و ۶ ماه چه چیزی یاد خواهید گرفت.

در پایان هیچ وقت فراموش نکنید که “تمرکز تمرکز تمرکز” کلید اصلی موفقیت شماست.


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا