استارتاپی با طعم مسابقه

     ۱۳۹۳/۰۴/۲۹     مقالات           904

مسابقه در شهر (gameincity.com) نام استارتاپی است که مردم شهر در ان تلاش می کنند در قالب یک مسابقه اطلاعاتی در مورد شهر خود کسب و آنرا به دیگران معرفی کنند . شعار این استارتاپ و مسابقه :همه مردم شهر دست به دست هم برای معرفی شهر می باشد . داستان این استارتاپ , نحوه شکل گیری آن و مشکلاتی که بر سر راه اجرای آن بود را می توانید در ادامه این مطلب مطالعه کنید …

 

مسابقه در شهر

مسابقه در شهر

شروع ماجرا و ایده :
من مدت ها بود برای شرکت های مختلف کار و برنامه نویسی می کردم ولی همیشه از اینکه چرا یه پروژه برای خودم نداشتم ناراحت بودم . شاید پروژه های بزرگی بوده که در آن شرکت داشتم ولی احساس رضایت از کار خودم نداشتم چون برای خودم نبود و نمی شد هیچ وقت سلیقه و نظر خودم رو اجرا کنم و باید نظر کارفرما رو انجام می دادم . تو این مدت بوده کارهای کوچکی که برای خودم نوشته باشم ولی چون هیچ کدوم برنامه مشخصی نداشت یا به قولی بوم کسب و کار درستی نداشت شکست خورده بود . تا اینکه شش ماه قبل با همکاری دوستانم تحقیق گسترده ای رو روی روش های جدید تبلیغاتی انجام دادیم بعد از بررسی مدل ها و سبک های مختلف با فرایند بازی سازی اشنا شدیم و تصمیم گرفتیم ماسبقه در شهر رو راه بندازیم ( gameincity.com ) .

داستان و موضوع ایده :
همه بر می گرده به شهر کوچیک خودمون یعنی ساری . یک جستجو درمورد نام شهر خودمون زدیم و دیدیم عکس های کمی از شهرمون توی اینترنت وجود داره . در حالی که مسافر زیادی هر ساله میاد به شهر ما . پس تصمیم گرفتیم بر اساس تحقیقاتی که در مورد شیوه های جدید تبلیغات کرده بودیم در گام اول ازش استفاده کنیم برای معرفی شهر خودمون . مسابقه ای رو طراحی کردیم که توش هم شهریامون میان توش ثبت نام می کنن بعد نقشه شهر در اختیارشون قرار می گیره روی نقشه نقاطی مشخص شده . این نقاط می تونه اماکن تفریحی شهر , اماکن تاریخی یا حتی کارخونه ها یا شرکت های بزرگ شهرمون باشه . بعد یه سری اطلاعات در مورد اون نقاط بهشون دادیم و ازشون سوالی پرسیدیم و رازی رو مطرح کردیم . حالا برای پیدا کردن جواب باید به اون محل مراجعه می کردن و جواب رو اونجا پیدا می کردن . مثلا تو شهرمون ما مقبره شهدای گمنام داشتیم که کمتر کسی ازش خبر داشت ازشون خواستیم برن اونجا و تاریخ ایجاد اونجا رو کشف کنن باید می گشتن تو محل و تابلویی رو پیدا می کردن اونجا که تاریخ روش نوشته بعد در کنار اون مکان عکس می گرفتن . در اینجاد یه زمانی براشون ثبت می شد هر کسی که در کمترین زمان به تمامی نقاط می رفت برنده مسابقه بود و جوایزی که اسپانسرهامون تهیه دیدن دریافت می کردن . همچنین بهشون گفتیم عکس هایی که بیشترین لایک رو بگیرن هم بهشون جایزه می دیم . پس شروع کردن به اشتراک گذاری عکس هاشون تو شبکه های مختلف اجتماعی و اینطوری خود به خود تبلیغ اون اماکن و شهر رو هم می کردن . اخر کار همشهریامون با تاریخ شهر اشنا شدن . هم ما کلی عکس از شهرمون جمع کردیم . تصمیم گرفتیم از عکس ها کلیپی درست کنیم برای معرفی شهرمون . حالا هر کسی می خواد بیاد تو شهرمون می تونه اون کلیپ رو ببینه . شعار ما اینه : همه مردم شهر دست به دست هم برای معرفی شهرشون.
نکته جالب این بود که تو مرحله اول بیشتر شرکت کنندگان ما خانم ها بودن .

ایده رو ثبت و تجاری سازی کردیم :
بعد از اجرا ایده مون رو ثبت کردیم و با تبلیغاتی که کردیم تونستیم در حال حاضر تو شهرهای دیگه نمایندگی هایی برای اجرای اون پیدا کنیم . و امادگی داریم به افرادی که مایل هستن کمک کنیم تا این مسابقه جذاب رو تو شهرشون اجرا کنن . این مسابقه خیلی دامنه اش وسیع شده . بعد اجرای این ایده شهرداری , سازمان میراث فرهنگی , بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس , سازمان محیط زیست و حتی خیلی از کارخونه ها و شرکت ها از ما دعوت کردن تا جلسه ای بزاریم و نحوه اجرا رو براشون مطرح کنیم . هدف ما در درجه اول یه سیستم تبلیغاتی برا شرکت ا نیست نفس کار ما بیشتر گردشگری بوده . کارهای جالبی هم داریم انجام می دیم مثلا تو لیگ های جدید مراحلی طراحی کردیم که افراد به نهاد های خیریه برن و با اونها تو شهرشون اشنا بشن . یا بنا به خواسته محیط زیست زباله تفکیک کنن و تحویل بدن به عنوان یک مرحله از بازی ولی خوب هر کاری نیاز به سرمایه داره و برای تامیین مخارج اون با بعضی شرکت ها هم حرف زدیم و اونها رو هم وارد بازی کردیم مثلا یه شرکت مواد غذایی بود که به عنوان یه مرحله افراد می رفتن و یه کلوچه مهمون شرکت بودن و یه عکس با محصولاتشون می گرفتن و شرکت از اون برا تبلیغش استفاده می کرد و چون عکسه تو شبکه های مختلف اشتراک گذاشته می شد توسط کاربرا برای رای , به جای یک سایت گویا صدها صفحه تو اینترنت بود که تبلیغ محصول اونها رو می کردن و این به سود اونها بود . این کل داستان مسابقه هست .

مشکلات اجرا :
هیچ کاری بدون مشکل نیست اولین لیگی که می خواستیم برگزار کنیم براش یه افتتاحیه گرفتیم و کلی از مقام های شهرمون هم دیدن جالبه اومدن ولی تا ۲۴ ساعت قبل افتتاحیه هنوز ما نتونسته بودیم هزینه سالن و پذیرایی تامین کنیم حتی تو اومدن ادم ها هم شک داشتیم خلاصه ۲۴ ساعت نخوابیدیم و مدام زنگ زدیم و خوشبختانه یه افتتاحیه خوب و پرهیجان اجرا شد . بعد از اون جلسات با شرکت ها و سازمان ها بود برای توجیه کار و اینکه اسپانسر ما بشن چون کار تازه ای بود و ایجاد اعتماد سخت بخصوص اینکه شهر ما هم کوچیک بود . میشه گفت انقدر پروژه رو برای ادم های مختلف توضیح دادیم دیگه تو خواب هم پرزنت می کردیم 😀 . اول ها نا امید شدیم بعد کم کم با پشتکار و تلاش دوستام کار روی روال افتاد و الان به جایی رسیدیم که حداقل تو شهر خودمون انقدر پیشنهاد داریم که می تونیم ده تا لیگ با موضوعات مختلف شهری توش برگزار کنیم .

حرف آخر :
هیچ وقت از انجام کاری که می کنید و ایده ای که تو سرتون دارین منصرف نشید و حتما اون رو اجرا کنید شاید شکست بخورید شاید موفق نشید ولی هیچ چیز بهتر از حس رضایتی که پیش خودتون دارید نیست . اینکه اخرش این میشه که می گی من یه ایده داشتم و اون رو اجرا کردم اره شاید موفق نشده باشم ولی حداقل تلاشم و کردم و مطمئن باشید هر ایده ای حتی تکراری با یه تلاش و پیگیری حتما موفق خواهد شد .


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظرات پیگیری نظرات این خبر از طریق RSS Feed

  • تجارت الکترونیک در ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ گفته :

    بسیار ایده جالب و قابل توجهیه.
    امیدوارم که هر روز رونق بیشتری بگیره چون هم برای کاربرها کارایی داره و هم این ایده ارزش تداوم و توسعه

نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا