داستان یک استارتاپ: آمازون

     ۱۳۹۳/۰۲/۱۴     مقالات           2,972

آمازون یکی از مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی سرتاسر دنیا است که بیشتر به خاطر فروش آنلاین کتاب شهرت دارد. آمازون هم‌چنین سابقه زیادی در امر تجارت الکترونیک دارد. این استارتاپ با هدف رشد کردن کار خودش را شروع کرد، در واقع جف بیزوس موسس آمازون از آن دسته آدم‌هایی نبود که اعتقاد دارند «کوچکی، زیباست».

amazon_logo

 

در سال ۱۹۹۴، یعنی چهار سال بعد از عرضه مرورگرهای اینترنت، بیزوس با یک آمار تکان‌دهنده روبرو شد: «اینترنت با نرخ ۲۳۰۰ درصد در سال رشد می‌کند.» در سال ۱۹۹۵، وقتی که اینترنت تنها ۱۶ میلیون نفر کاربر داشت، بیزوس ۳۱ ساله آمازون را کلید زد. یک سال بعد، این رقم به ۳۶ میلیون نفر رسیده بود و انتظار می‌رفت هم‌چنان به رشد خودش ادامه بدهد. بیزوس دو موضوع اصلی را درک کرد، موضوع اول این‌که اینترنت امکان نادیده گرفتن جغرافیا را می‌دهد، هر شخصی با اتصال به اینترنت می‌تواند وارد دنیایی از محصولاتی شود که قبل از آن لزوما نمی‌شناخته و به راحتی قابل خرید هستند. موضوع دوم امکان دستیابی به اطلاعات شخصی هر کدام از مشتریان از طریق اینترنت است.

طبق صحبت‌های جیمز مارکوس، یکی از همکاران قدیمی بیزوس، او به دنبال جمع‌آوری همه جور اطلاعاتی بود. او اصرار داشت که از ظرفیت بی پایان اینترنت برای جمع کردن اطلاعاتی که قابل دسته‌بندی بودند نهایت استفاده را ببرد. دسته‌بندی چیزهایی که کاربران دوست دارند یا ندارند، از بتهوون تا سس باربکیو در نهایت به پیدا کردن سلیقه‌های یکسان کمک می‌کند. البته این چشم‌انداز در آن زمان بیشتر شبیه یک رویای مدینه فاضله یا حتی کابوس بازاریابی هدفمند بود!

amazon_boxes

این اطلاعات می‌توانست یک خرده‌فروشی را که همه چیز می‌فروشد راه‌اندازی کند اما بیزوس به این نتیجه رسید که برای استفاده کردن از همه این اطلاعات در یک برنامه کاری، بهترین کار فروش اینترنتی کتاب است. در آن زمان بازار فروش کتاب داغ بود و کتاب‌ها با عناوین متفاوتی که دارند می‌توانند در مورد همه جنبه‌های زندگی کاربرد داشته باشند. کتابفروشی‌های دیگری قبل از آمازون اطلاعات خود را وارد سیستم کامپیوتری کرده بودند اما کسی به فروش آنلاین کتاب علاقه‌ای نشان نداده بود و تا قبل از آن از روش‌های سنتی خرید کتاب استفاده می‌شد.با این‌که تمرکز آمازون روی فروش کتاب است اما با گذشت زمان تغییراتی در سیاست فروش خود داده است. در حال حاضر آمازون تقریبا همه چیز می‌فروشد، از اسباب بازی و لباس تا مبلمان خانه.

در سال ۱۹۹۷ آمازون سهام عمومی خود را به ارزش ۱۸ دلار عرضه کرد و هسته اولیه این کسب و کار با وجود تلاش سختی که داشتند، حداقل تا ۵ سال انتظار سوددهی را نداشتند. این نقشه برای سرمایه‌گذاران خسته‌کننده بود ولی آمازون با پیدا کردن مسیرش از بین صدها کمپانی تجارت الکترونیکی که با حباب   دات کام در هم شکته بودند، این بحران را پایان داد. بلاخره در سه ماهه اول سال ۲۰۰۱ آمازون شروع به سوددهی کرد و ۵ میلیون دلار سود برای ۱ میلیارد دلار سرمایه به همراه اورد. درست است که این میزان سود برای شرکت کم بود اما شروعی بود برای رسیدن به اهدافی که در نقشه اولیه بیزوس طراحی شده بودند.

انعطاف یا سماجت؟

در سال‌های اولیه رسیدن به جایگاه کنونی آمازون به نظر غیرممکن می‌رسید اما این اتفاقی است که واقعا افتاده و با وجود تغییرات زیادی که در مدت فعالیت خود داشته، باز هم به بنیان‌های اولیه خود وفادار مانده است. به بیان دیگر این اولین درسی است که از آمازون می‌توان گرفت: «ما در مورد چشم‌اندازها سمج هستیم اما در مورد جزئیات انعطاف‌پذیریم.»

گروه کوچک‌تر

قانون معروف جف بیزوس برای تعداد افراد یک گروه این است: «تعداد افراد گروه باید بتوانند با دو پیتزا سیر شوند!» مغز انسان توانایی سازماندهی تعداد محدودی از روابط بین فردی را دارد. وقتی گروه بزرگ‌تر می‌شود، توان مفید اعضا کم‌تر می‌شود و در نتیجه بازدهی مناسبی وجود نخواهد داشت.

 

از تجربه کردن نترسید

«اگر شما تجربیاتتان را سالانه دوبرابر کنید، خلاقیتتان را دوبرابر کرده‌اید.» این جمله بیزوس به روشنی سیاست‌های آمازون را در تجربه کردن جنبه‌های مختلف تجارت الکترونیک نشان می‌دهد.

 

به افق‌های بلند مدت فکر کنید

آمازون با در نظر گرفتن چشم‌انداز بلند مدت تجارت خود، و تلاش برای رسیدن به آن، توانست سرمایه‌گذاران را راضی کند تا فرصت کافی برای سوددهی را در اختیارش قرار دهند. رسیدن به اهداف اصلی استارتاپ مانع از ناامیدی در دوران رکود بود.


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا