چرا برای کاریا مطلب می نویسم؟!

     ۱۳۹۲/۰۷/۲۳     مقالات           368

مخاطب خاص امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی هرروزه در معرض بمباران اطلاعاتی قرار می گیرد، لذا ارسال اطلاعات درست و تاثیرگذار از اهمیت خاصی برخوردار است. روابط عمومی (Public Relations) که به اختصار به آن PR هم اطلاق می‌شود، مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان شرکت و افکار عمومی است که دیدگاه‌های افراد و برداشت‌های آن‌ها را از موضوعی خاص تغییر می‌دهد که در نهایت این تغییر دیدگاه به تغییر رفتار منجر می‌شود.

در حوزه‌ی تجارت و کسب‌و‌کار، افراد مورد نظر روابط عمومی مخاطبانی هستند که بر یک شرکت و بازدهی آن بیشترین تاثیر را دارند و تلاش می‌کنند نظرات و دیدگاه‌های آنان را تغییر دهند. به عبارت ساده‌تر روابط عمومی نوعی اطلاع رسانی در مورد محصول یا خدمات یک کسب‌وکار به افکار عمومی با قابلیت سنجش و ارزیابی تاثیرگذاری آن است. روابط عمومی زیر مجموعه‌ای از واحد بازاریابی یک شرکت است که وظیفه دارد افکار عمومی را در مورد صنعت سازمان خود رصد کرده و با بهره جستن از فرصت‌های مناسب و تعامل دائمی با رسانه‌ها، بر روی افکار عمومی در مورد محصولات و خدمات سازمان خود تاثیر بگذارد. روابط عمومی ابزاری برای خلق یک برند جدید است. کاری که امروز روابط عمومی برای خلق یک برند جدید می تواند انجام دهد تبلیغات یا از انجام آن عاجز است و یا با هزینه ای به مراتب بیشتر می تواند انجام دهد. تبلیغات پس از خلق یک برند می‌بایست به ثبات و دوام آن برند کمک کند.

با توجه به افزایش پیام‌های تبلیغاتی و معمولاً یکسویه بودن این پیام‌ها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از خلق پیام‌های جذاب، متفاوت، باورپذیرتر برای عموم و پیام‌های غیر مستقیم، بسیار کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر از تبلیغات می‌تواند محصول یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جا دهد. بعوان مثال، نگارش مقاله‌ای علمی در مورد املاح موجود در آب شهر تهران همراه با نمودار و عکس‌های تحریک کننده در نشریات باعث می‌شود در ضمیر ناخودآگاه فرد تاثیری مضاعف برای خرید دستگاه تصفیه آب ایجاد شود که با معرفی تبلیغاتی چنین محصولی می‌توان انگیزه خرید آن را در مخاطب افزایش داد.

 ترکیب روابط عمومی با موتورهای جستوجوگر باعث پیدایش شاخه‌ای جدید با نام سئو پی آر (SEO PR) شده است. SEO PR به استفاده از استراتژی‌های دیالوگ محور اصیل و اخلاقی روابط عمومی و بهینه سازی مطالب برای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آنلاین است. این استراتژی‌ها برای بهبود رتبه‌ی واقعی برند در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت اطلاق می‌شود که باعث بیشتر مشاهده شدن در جستجوی مشتریان می‌شود. تاکتیک‌هایی چون نشر بروشور، انتشار مقالات در مطبوعات، ارائه‌ی سخنرانی، مصاحبه‌های رادیویی و مطبوعاتی، روابط شخصی، برگزاری شوهای تبلیغاتی و مراسم‌های معرفی محصولات یا خدمات جدید به منزله‌ی یک رپرتاژ آگهی محسوب می‌شوند. قدرت رسانه‌ها، اطلاع رسانی با انتشار و به وجود آوردن قدرت ترجیح و انتخاب در جامعه می‌باشد.

باید توجه داشت که بین رسانه‌ها و دنیای تجارت رقابتی وجود ندارد، درنتیجه مهمترین راه جهت برقراری ارتباط با رسانه‌ها به وجود آوردن حس اعتماد و به دست آوردن ارزش و اعتبار می باشد. بخش روابط عمومی وظیفه‌ی ارتباط دو سویه با خبرگزاری‌هایی که جامعه‌ی هدف یکسانی را با شرکت نشانه گرفته‌اند، دارد. مقالات باید به جایگاه و اشخاص صحیح رسانیده شود. برای این منظور باید ساختار رسانه و نوع فعالیتش را شناخته و تحولات آن را مدنظر داشت. باید توجه داشت که همکاران بخش روابط عمومی شرکت‌ها، واحد تبلیغات در موسسات رسانه‌ای نیستند بلکه روزنامه‌نگارانی را شامل می‌شوند که در محدودیت زمانی برای رساندن مطلب مناسب به نشریه هستند. در نتیجه معرفی موضوع و ارئه‌ی ‌اطلاعات درست و مناسب به این روزنامه‌نگاران باعث یک بازی برد-برد می‌شود که در نهایت اعتبار و اعتماد متقابل را برای فرصت‌های آتی فراهم می‌کند.

در این فرآیند روابط عمومی وظیفه دارد، مشتریانی که بیشترین تاثیر را در سود و زیان شرکت دارند، مشخص کند؛ مهمترین دیدگاه و ادراک متاثر از محصول را شناسایی کند و تلاش کند با تمرکز روی یک گروه خاص و اطلاع‌رسانی به وسیله‌ی رسانه‌های خبری مختلف آن را اصلاح کند یا به آن جهت بخشد تا در نهایت رفتار مناسب شرکت را در وی ایجاد کند. روابط عمومی به دلایل مختلفی به اطلاع رسانی می‌پردازد. گاهی در جستجوی راهی برای شراکت با مشتریان است، گاهی در تلاش برای افزایش تعداد دفعات رجوع مشتری و خرید است و گاهی در تلاش برای تعامل با دیگر شرکت‌ها و منابع و یا جذب سرمایه‌گذار است. در تمام این اهداف با توجه به مخاطب می‌بایست نوع خاصی از اطلاعات به انتشار برسد تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود. در کنار وظایف ذکر شده برای روابط عمومی می‌توان به نحوه‌ی تعامل با مشتریان هم اضافه کرد که در ایران معمولا هرجا سخن از روابط عمومی مطرح می‌شود، منظور این مورد است. این مورد با توجه به اینکه رابطه‌ی مستقیمی با مخاطب برقرار می‌شود بهترین نتیجه را به همراه دارد اما با توجه به زمان‌ و هزینه‌بر بودن، گزینه‌ی مناسبی برای معرفی محصول یا خدمات نمی‌باشد. این در صورتی است که این روش در افزایش وفاداری مشتری تاثیر مثبت دارد.

کارآفرین معمولا فرد صاحب ایده و بدون سرمایه است، لذا استفاده از روش‌های تبلیغاتی پرهزینه‌ی مرسوم غیر عملی است در نتیجه استفاده از روابط عمومی بهترین گزینه برای کارآفرین است تا محصول یا خدمات خود را چه برای کسب مشتری و چه برای جذب سرمایه‌ معرفی کند.

کارآفرین می‌بایست علاوه بر ایجاد شهرت و تعامل مداوم با رسانه‌های خبری، پیام مورد نظر خود را به سبکی خلاق، متفاوت و جذاب برای انعکاس در بولتن‌های خبری آماده کند. حتی اگر شخص خود دست به قلم شود و برای رسانه‌های مختلف مطلب بنویسد تا این رابطه ایجاد شود، باز کم‌هزینه‌تر از روش‌های سنتی تبلیغات است. در این راه حتی نوشتن مطلب در وبلاگ‌ها و نشریات کم‌بازدید هم می‌تواند در نهایت منجر به نتیجه مورد نظر شود. اگر متن و تیتر مورد نظر، جذابیت لازم را داشته باشد به زودی توسط افراد مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود و در نهایت مانند یک بمب خبری راه را برای معرفی محصول به مخاطبان باز می‌کند. رابطه هایی که با رسانه ها بوجود می آید هر کدام یک فرصت ایده آل می باشد.

کانال ارتباط رسانه ای و استراتژی شما هر چه که باشد، هر رپورتاژ و هر مقاله ای برای شما مهم است. به همین دلیل است که نویسنده این مطلب در نشریات مختلفی مثل نشریه کازآفرینی و رشد دانشگاه شریف، کاریا، دکتر استارتاپ و … مطلب می نویسد.


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا