چگونه فضای جامعه را برای ورود سرمایه به استارتاپ ها آماده کنیم؟

     ۱۳۹۲/۰۹/۲۴     مقالات           349

اگر چه منبع موثقی برای تایید این اخبار وجود ندارد و محافظه کاری سرمایه گذاران برای پخش این اخبار تا حدودی قابل درک است اما حتی اگر برخی از این اخبار صحت داشته باشند، نوید روزهای بهتری را به همراه خواهند داشت.

اما برای اینکه این شایعه ها به واقعیت بپیوندند و هر روز شاهد اخبار بیشتری در حوزه سرمایه گذاری استارتاپ ها باشیم باید چه کار کنیم؟
همه ما چه کار باید انجام دهیم؟

از یکدیگر حمایت کنیم
جامعه استارتاپ های ایران بسیار کوچک و در حال توسعه است. بازارهای آن بسیار بکر هستند و در اینجا رقابت معنای ناچیزی دارد. برای ایجاد فضای حرفه ای باید از فعالیت های یکدیگر حمایت کنیم. چه راه اندازی یک استارتاپ، چه برگزاری یک کارگاه کوچک آموزش کسب و کار و چه برنامه هایی مانند استارتاپ ویکند، لین استارتاپ ماشین و هر رویداد مشابه دیگری. باور کنید حمایت ما از یکدیگر منافع مشترک بزرگتری را برای همه ما به همراه خواهد داشت.

از ایرانیان موفق در خارج کشور کمک بگیریم
تعداد ایرانیان موفق در حوزه سرمایه گذاری و راه اندازی استارتاپ ها در خارج از ایران بسیار بیشتر است. نگاهی به ایرانیان موفق در سیلیکون ولی و اروپا این موضوع را تصدیق می کند. در زمان راه اندازی بانک های خصوصی در کشور نیز، شاهد مشارکت موفق ایرانیان خارج از کشور در تعدادی بانک خصوصی بوده ایم.

خوب ها را تشویق کنیم
یکی از عوامل مهم در بهبود جامعه استارتاپ، افزایش تعاملات افراد در قالب دیدارهای مرتب و همچینین تبادل اطلاعات است. محلی برای دیدارهای منظم و همچنین تبادل اطلاعات و تشویق موفق ها نقش موثری دارد.
دولت چه کاری باید انجام دهد؟

زیرساخت را بهتر کند
برای ایجاد یک محیط پویا برای کارآفرینی هیچ چیز به اندازه زیرساخت مناسب مانند اینترنت اهمیت ندارد. توسعه دسترسی به اینترنت پر سرعت در تمامی شهرها، ارائه اینترنت پر سرعت در اپراتورها از این گونه موارد هستند.
از فعالیت های پیرامون کارآفرینی حمایت کند
دولت باید به جای ماهی دادن ماهیگیری را آموزش دهد. در بسیاری از کشورها دولت ها از برنامه های آموزشی پیرامون کارآفرینی حمایت می نمایند.

کسب و کارها را فیلتر نکند
متاسفانه یکی از ریسک های بزرگ برای کسب و کارها اکنون مواجهه با فیلترینگ و نبود سیستم یکپارچه پاسخگویی برای رفع آن می باشد. دولت باید سیاستی را اتخاذ کند که در آن فیلترینگ به ابزاری برای سد راه کارآفرینان تبدیل نگردد. همچنین فرایند پیچیده دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (eNamad) است. نمادی که بدون آن عملا دریافت درگاه پرداخت آنلاین غیرممکن می باشد. طبیعتا دغدغه دولت برای ایجاد اعتماد در بین مشتریان آنلاین بسیار قابل تحسین است اما نباید بگونه ای باشد که ظهور استارتاپ ها توسط افراد جوان را در زیرزمین خانه شان با مشکل جدی روبرو نماید.

شما کارآفرین ها چه کار باید انجام دهید؟

شیرجه بزنید
کارآفرینی عزم جدی می خواهد. شب بیداری دارد. برای مدت طولانی زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. ورود به کارآفرینی مانند شیرجه زدن به درون آب است. تصمیم بگیرید و با اعتماد به نفس اجرا کنید.

شرکای کلیدی پیدا کنید
استارتاپ ها بیش از هر چیز به دوست احتیاج دارند. چه بهتر که این دوست همکاران استراتژیک شما باشد. پیدا کردن شرکت های معتبری که می توانند امکانات و خدماتی را در قالب همکاری به شما عرضه کنند گاهی بیشتر از سرمایه نقدی در رشد استارتاپ تاثیرگذار است.

خودراه انداز باشید
برای اینکه یک استارتاپ قابلیت جذب سرمایه داشته باشد باید با سرمایه اندک اولیه راه اندازی شود و سریع رشد کند. اینکه تصور کنیم ما بواسطه ایده ای که در ذهنمان داریم باید سرمایه گذاران پول پای ما بریزند تفکر خامی است. اگر با سرمایه اندک توانستیم بقا داشته باشیم و رشد کنیم به احتمال زیاد با جذب موفقیت بیشتری کسب می نماییم.

برای ورود سرمایه گذار آماده باشید
تا وقتی آماده پذیرش سرمایه نیستید، با سرمایه گذار تماس نگیریدآیا کالای خود را تست کرده اید؟ آیا بازخورد بازار را دریافت و بررسی کرده اید؟ آیا آماده حسابرسی (Due Diligence) هستید؟ چقدر فرایند مالی شفاف در استارتاپ خود تعریف نموده اید؟
صندوق های سرمایه گذاری چه کار کنند؟

از تجربه کارآفرینان فعلی استفاده کنند
درگیر کردن کارآفرینان موفق توسط صندوق های سرمایه گذاری یکی از عوامل موفقیت آنها خواهد بود. تجربه های محلی این کارآفرینان از بازار داخل در کنار دانش سرمایه گذاری ارزش بالایی را به صندوق سرمایه گذاری می دهد. کارآفرینان موفق به خوبی زبان کارآفرینان نوظهور را درک می کنند چرا که روزی مسیر آنها را طی نموده اند و این در مذاکرات بشدت موثر است.

شفاف و صادق باشند
صندوق های سرمایه گذاری باید در مورد آنچه بدنبالش هستند و نحوه بدست آوردن آن شفاف و صادق باشند. داشتن فرایندهای پیچیده ارزیابی و صرفا دریافت اطلاعات از کارآفرینان اعتماد را از بین می برد. در تمامی دنیا تمامی مراحل اول تا انتهای سرمایه گذاری صندوق ها بطور شفاف در وب سایتشان قرار می گیرد و این موضوع باعث می شود که کارآفرینان و صندوق های سرمایه گذاری در محیطی شفاف تر، سریع تر به تعامل برسند.

از رویدادهای کارآفرینی حمایت کنند
سرمایه  گذاری قیفی است که از بالای آن کارآفرینان فراوانی وارد می شوند و به مرور زمان از تعداد آنها کاسته می شود. رویدادهای کارآفرینی فضای استارتاپ ها را تقویت می کنند و ورودی های این قیف را افزایش می دهند. صندوق های سرمایه گذاری با حمایت از این نوع رویدادها ضمن معرفی خود، امکان ظهور استارتاپ های موفق را افزایش می دهند.
دانشگاه ها چه کاری بکنند؟

دست به کار شوند
علیرغم اهمیت فراوانی که مطالعات تئوریک در پرورش علوم دارند، کارآفرینی حوزه ای است که بیش از مطالعه نیازمند اجراست. متاسفانه دانشکده های کارآفرینی صرفا به توسعه و تدریس تئوری ها می پردازند. در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان ضمن بهره گیری از کارآفرینان موفق در انتقال تجربه، مراکز و دوره هایی برای شبیه سازی تجربه کارآفرینی تعبیه گردیده است تا دانشجویان از نزدیک آنرا لمس نمایند.

رسانه ها باید چه کنند؟

جنبش ایجاد کنند
کارآفرینی نیاز به جنبش همگانی دارد. کارآفرینی باید دغدغه روز و شب جامعه بشود تا شاهد داستان های موفق باشیم. به نظر من کارآفرینی یک سبک زندگی است که نیاز به فرهنگ سازی نیز دارد. رسانه ها نقش بسازیی در ایجاد این جنبش دارند. هرچقدر بیشتر به این موضوع پرداخته شود، فضای بهتری برای کارآفرینی شکل می گیرد.

گوش به زنگ باشند
هیچکس به خوبی فعالان رسانه ای امکان تحقیق در مورد شایعات و بررسی موشکافانه آنرا ندارد. رسانه ها باید گوش هایشان را تیز کنند و اخبار را رصد کرده و آنرا اطلاع دهند تا فضای شفافی برای کارآفرینی و سرمایه گذاری در این حوزه شکل پذیرد.


درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا