هنر و علم ایجاد کسب و کارهای نوپا

     ۱۳۹۲/۰۳/۱۳     مقالات           443

در آینده، به دهه اخیر نگاه می کنیم و از آن به عنوان دوران آغاز تحول اقتصادی و یک پدیده خاص جهانی یاد خواهیم کرد. دقیقا همانگونه که به انقلاب علمی در قرن شانزدهم و انقلاب صنعتی در دهه هجدهم نگاه می‌کنیم. ما در حال حاضر در ابتدای انقلاب کارآفرینی هستیم که کیفیت زندگی را برای تمام ساکنان زمین تغییر خواهد داد. موسسات و سازمان‌هایی مانند استارتاپ ویکند از اصلی‌ترین جریانات این تغییرات و توسعه‌های بنیادین هستند.

موانع کارآفرینی. در چهل سال گذشته، با فرا رسیدن موجهای جدید فناوری، استارتاپ ها به نوآوری‌های خود ادامه داده‌اند. اما مقدار نوآوری‌ها محدود به موانعی بود که اکنون شروع به درک آنها هستیم. در سالهای نه چندان دور استارتاپ ها به عوامل زیر محدود بوده اند:

  • چرخه های طولانی توسعه فناوری.
  • هزینه‌های زیاد رسیدن به اولین مشتری.
  • ساختار صنعت سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکار‌ها.
  • دانش و تخصص لازم در مورد نحوه راه اندازی کسب‌وکارها.
  • درصد شکست کسب‌وکار‌های نوپا.

خوشبختانه در طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی در این موارد رخ داده است. نه تنها فرآیند تولید سریع‌تر و هزینه‌های رسیدن به مشتری بسیار کاهش یافته، بلکه سازمان‌هایی علم شروع یک استارتاپ را بررسی و توسعه داده اند و این دانش را در اختیار کارآفرینان گذاشته اند.

بسیاری از موانع و محدودیت‌های موجود برای ایجاد کسب‌وکار و نوآوری به یک‌باره در حال برداشته شدن هستند.

فشرده شدن چرخه‌ ایجاد محصول. در گذشته، زمان لازم برای ایجاد اولین نسخه از محصول ماهها و یا سالها به طول می‏انجامید. محصولی که کاملاً منطبق بر حدس مؤسسین آن به نیاز مشتریان می بود. یعنی تمام ویژگیهای یک کالای موفق را در همان نسخه اولیه پیاده سازی می کردند، که زمان زیادی می برد. اما با گذشت زمان کسب‌وکارها بعد از تحویل محصول به مشتری، متوجه میشدند که مشتریان در واقع  درصد بیشتری از ویژگی‌های محصولات را لازم نداشته اند و استفاده نمی‌کردند. به عبارت دیگر موسسان کسب‌وکار، فرضیات اشتباهی در‌مورد نیاز‌های واقعی مشتریان داشتند و تلاش نسبتا زیادی را برای ایجاد ویژگی‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، هدر می‌دادند.

خوشبختانه امروزه، کسب و کارهای نوپای روش های دیگری را برای ساخت محصول استفاده می نمایند به‌جای طراحی و ایجاد هر ویژگی‌ قابل‌تصور، سعی می‌کنند حداقل ویژگیهای لازم را درکوتاهترین زمان ممکن ایجاد نمایند.  این به آنها فرصت می‌دهد تا در کسری از زمان، نسخه اولیه ای از محصول را  به مشتری عرضه کنند. در‌حقیقت برای محصولات مجازی که می‌توان آنها را از طریق اینترنت به دست مشتریان رساند، یک نسخه اولیه می‌تواند به‌جای سالها، در چند هفته ساخته و عرضه شود.

کسب‌وکارها با چند هزار‌ دلار ایجاد می‌شوند، نه میلیون‌ها دلار. در گذشته کسب‌وکار‌ها فقط برای اینکه اولین محصول را به ‌دست مشتریان برسانند، نیاز به سرمایه گذاری های میلیون ‌دلاری داشتند. به ‌عنوان مثال یک شرکت برای تولید نرم‌افزار لازم داشت تا کامپیوتر‌هایی بخرد، برای نرم‌افزار‌های آنها لایسنس تهیه کند و برای شرکت مکان خریده و یا اجاره کند.

امروزه وجود نرم‌افزار‌های متن‏باز و رایگان، امکان دور کاری و اینترنت هزینه‌های تولید نرم‌افزار را از میلیون‌ها دلار به هزاران دلار کاهش داده است. همچنین تولید کنندگان محصولات سخت‌افزاری، دیگر نیازی ندارند کار‌خانه‌های تولیدی خودشان را بسازند. هزینه‌های تولید توسط ‌تولید‌کنند‌گان خارجی کاهش پیدا کرده‌اند. در دهه‌ی گذشته برای یک کسب‌وکار اینترنتی هزینه رسیدن به اولین مشتری کمتر از یک‌دهم شده است.

ساختار جدید سرمایه‌گذاری. کاهش هزینه‌های رساندن اولین محصول به بازار ، مخصوصا برای کسب‌وکار  اینترنتی،  تحولات زیر‌بنایی در صنف سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکار‌های نوپا را به همراه داشته است. بنگاه‌های سرمایه‌گذاری به‌طور خاص در محدوده های جغرافیایی مانند سیلیکن ولی، بوستون و نیو‌یورک متمرکز بودند. درحالی‌که هنوز این بنگاه‌ها در آن مناطق در حال رشد هستند، منابع مالی جدیدی که بر کسب‌وکار‌های نوپا سرمایه‌گذاری می نمایند و سرمایه‌گذاران بیشتری وارد این عرصه شده‌اندگروه های سرمایه گذاری جدیدی به وجود آمده اند که به آنها لقب بزرگ فرشتگان ثروت می گویند. این گروه‌ها بسیار کوچکتر‌ از شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندین میلیون ‌دلاری سنتی هستند و می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های کوچک لازمی را برای ایجاد استارتاپ ها تأمین نمایند. این فرشتگان به صورت بذری سرمایه‌گذاری‌های اولیه‌ی کوچکی را انجام می‌دهند و وقتی نتایج اولیه‌ی قابل‌قبولی از یک کسب‌وکار به‌دست آمد، سرمایه‌گذاری را چند برابر می‌کنند. و اصولاً نتایج اولیه بسیار زودتر از چیزی که در کسب‌وکار‌های سنتی بود بدست می‌آیند. علاوه بر این فرشتگان، شتابدهنده هایی مانند وای کمبیناتور  و تک استارز و صدها مرکز دیگر شروع به سرمایه‌گذاری اولیه و بذری کرده‌اند. این شتابدهنده ها با گرفتن درصد کوچکی از سهام یک استارتاپ در یک بازه زمانی سه ماهه، به آن استارتاپ مشاوره میدهند و هزینه های آن را تامین میکنند تا آن استارتاپ آماده عرضه یک محصول قابل توجه به بازار باشد و آماده سرمایگذاری کلان تر.

البته قبل از رسیدن به این مراحل افرادی که میخواهند استارتاپ راه اندازی کنند باید اول شریک پیدا کنند و تجربه شروع یک کسب و کار را پیدا کنند، که در این ضمینه بهترین رویداد، رویداد آموزشی-تجربی استارتاپ ویکند می باشد. یکی از بهترین رویدادهای کارآفرینی، استارتاپ ویکند است.

استارتاپ ویکند. برنامه ۵۴ ساعته‌ای که در آن برنامه‌نویس‌ها، طراحان، بازاریابان و مدیران پروژه و علاقه‌مندان به کارآفرینی دور هم جمع می‌شوند و ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند،  گروه‌هایی تشکیل می‌دهند، محصولاتی تولید می‌کنند و کسب‌وکار‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند. این رویداد که تا کنون در بیشتر از ۲۵۰ سایت اجرا شده است نشان داده که سرمایه گذاری روی استارتاپ ها دیگر پدیده ای مربوط به آمریکا و اروپا نیست. از این قبیل سرمایگذاری ها در حال حاضر در چین، هند و ایران هم در حال انجام است.

جهانی شدن کارآفرینی به این معنی است که فرصت‌های ایجاد کسب‌ و کارها و سرمایه‌گذاری‌های جهانی در این قرن، حداقل ده برابر شده است، و آن زمان شاید زمانی باشد که فرزندانمان به آن نگاه کرده و متحیر خواهند شد، که در تاریکترین شرایط ممکن ما ستاره ها را دیدیم.


     برچسب ها : / / /

درباره نویسنده

درباره نویسنده



نظر خود را بنویسید:

نام و نام خانوادگی
نشـــانی ایمیــل
وب ســایـــت
برو بالا